Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

neděle 31. srpna 2014

Frontové bojovnice za socializmu trpěly. Zahradníček vzpomíná.

Velmi mě pobavila jedna  bývalá frontová bojovnice, která si stěžovala, že před listopadem 1989 musela běhat z jedné fronty do druhé. Jeden den dostali banány, hurá do fronty. Druhý den dostali kubánské pomeranče, hurá do fronty. A tak prý trávila celý socializmus. Neustále absolvovala fronty na exotické ovoce, toaletní papír, zubní pastu, knihy, maso, uzeniny, oblečení, televize, pračky, ledničky, jízdní kola atd. Nekonečné fronty musela vystát v Tuzexu na zboží ze západu. Když nechtěla chodit v uniformním oblečení. Speciálně dlouhé fronty prý bývaly na zahraniční zájezdy a na auta.

Netroufám si tvrdit, že fronty v předlistopadovém Československu nebyly. Vídal jsem je a z dálky jsem se jim vyhýbal. Nemám na to povahu. Exkluzivní zboží mě nikdy nelákalo a běžné zboží jsem kupoval tam, kde fronta nestála. Tak jsem kupoval prakticky vše. Bez fronty a pořadníků jsem koupil motorku, televizor a dvakrát nové auto. Po tom, co v obchodech nebylo, jsem se nepídil. Nechápal jsem ty lidi, co se neustále vrhali do front. Mívali jsme z nich legraci. Kvůli frontám bych socializmus rozhodně nezatracoval.

Ta paní nakonec označila za flákače ty, kteří socializmus chválili, neboť jim v obchodě Zeleniny stačili brambory, zelí a lahve s naloženými okurkami. Jestli ona byla někdy v zaměstnání, to nesdělila, ale pochybuji, když neustále stála ve frontách.

Co se týká oblečení, byla dřív nabídka, co do vzhledu, skromnější, ale zase byly velikosti i pro normálně svalnaté lidi. Kvalita nebývala špatná, běžné kožené boty se daly nosit několik let, i desetiletí, stačilo si občas nechat dát novou podrážku. Cena odpovídala kvalitě materiálu, byla na tehdejší poměry vysoká. 

 Nedostatky na trhu asi vadily velké části obyvatelstva, hlavně velkoměstského, já za mnohem větší problém socializmu považuji to, jak snadno lidé uvěřili komunistické propagandě, jak rychle měnili názory. Příčinou byl systém protislužeb. Nebudeš potrestán za špatnou pneu nebo žárovku, když vstoupíš do strany nebo se staneš PS-VB, atd. Hospodářské a jiné dobře placené funkce, přijetí do školy, výborné posudky. Taková lákadla lámala charaktery.

Zahradníček Josef

Žádné komentáře:

Okomentovat