Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

pátek 5. června 2015

Babiš se bavil u Jílkové. O pokladnách.

Vláda dala zelenou zákonu o elektronické evidenci tržeb. Podle plánu by tento zákon měl zatočit s šedou ekonomikou a zároveň by měl přispět k lepšímu výběru daní. Jenže drobní živnostníci se obávají, že kvůli vyšším nákladům budou muset skončit.

Už při představování diskutujících část publika bučela na ministra financí Andreje Babiše.
" V šedé ekonomice se točí 160 miliard korun," hájil návrh o EET Babiš.

Když se postavím já a kolega, jak určíte, kdo z nás krade a kdo nekrade? Je to jako v 50. letech. A to jsem nezažila, znám to jen z vyprávění. Vaše rétorika štve celou společnost proti malým a středním podnikatelům," obvinila Babiše drobná živnostnice Fenclová, která vyrábí šperky.Dávám paragony. Abych si vydělala, o víkendech jezdím na jarmarky. Uráží mě, že mě nazýváte zlodějem," ostře se pustila do ministra financí divačka.

S jejím názorem nesouhlasil další divák, podnikatel v hotelnictví. „Podnikám 25 let. Podle mě je normální nelhat a nekrást. Zaměstnávám 50 lidí a na odvodech zaplatím 1,5 milionu. Ale ukažte mi místo v Praze, kde nedělají lidi načerno za minimální mzdu," oponoval divák.

Podle Babiše se ale pro podnikatele nic nemění.Zavádíme jen to, co už teď máte povinnost dělat,"

Plošné zavádění EET hází všechny do jednoho pytle. Náklady mohou ohrozit drobné živnostníky, kteří se už teď pohybují s výdělky na hraně," obává se ekonomický expert ODS Jan Skopeček.

Mám drahou pokladnu, vy teď chcete, abych si koupil jinou, tak mi vzniknou další náklady," souhlasil řezník Havlíček. Já se jel do Chorvatska podívat, taky jsem měl obavy. Původně tam evidenci nechtěli, ale nakonec jsou rádi," přiznal Jaroslav Švamberk, majitel pekárny a potravin a zároveň podnikatel v IT. Jenže kvůli EET v Chorvatsku skončilo 20 % živnostníků," připomněl Skopeček.

Taková čísla doslova rozčílila Babiše.Mám tady dopis od chorvatského ministra financí. Tržby se jim zvýšily, nemají ale poznatky o tom, že by podniky končily. Lžete," pustil se do svých odpůrců Babiš. Nepoctiví podnikatelé podle něj sice skončili, pak ale založili nové firmy s čistými štíty. V Chorvatsku je 17 % nezaměstnanost, stoupla kvůli EET o 2 %," přidal další čísla Petr Bajer, předseda Strany soukromníků. Následně se strhla hádka o to, kdo lže a klame veřejnost.

Náklady na EET budou podle Skopečka poměrně vysoké. Počítá nejméně s 8 tisíci za pokladnu a dalšími penězi za připojení k internetu. Babiš sice oponoval, že živnostníci dostanou zpátky 5 tisíc, náklady jsou ale podle nich větší. Stát za to zaplatí 1 miliardu," vysvětloval Babiš. „My se vás neprosili," ozýval se křik z publika. Jenže podle Babiše je potřeba vybrat peníze na důchody, zdravotnictví nebo školství.

Tady modrý pták navýšil daně, my je snižujeme. Snižujeme DPH," snažil se získat publikum na svou stranu ministr financí. To se mu ale vůbec nepovedlo. Dnes jsem se na to ptal a pokladna mně přijde asi na 20 tisíc bez DPH," zlobil se divák. „To není pravda, neplatí se nic," tvrdil Babiš. „Za pokladny jsem dal 60 tisíc. Technik mi řekl, že to na nich nebude fungovat," pokračoval rozzlobený divák. To se propojí," snažil se ho přesvědčit ministr.

Jenže za paragony dám v našem papírnictví 16,90,-," snažila se politikovi vysvětlit divačka Fenclová. Jenže Babiš si dál pokračoval ve svém a nenechal ji domluvit. Když ho několikrát upozornila, aby jí neskákal do řeči, že to se dámě nedělá, zastalo se jí i publikum, které začalo na Babiše opět bučet. Hulváte," křičeli na něj diváci.

Pracuju na staročeských trzích, bez elektriky nebo internetu. Ptala jsem se a musela bych si pořídit chytrý telefon s velkou výdrží za 8 až 12 tisíc, náhradní baterku za 2,5 až 5 tisíc, chytrou tiskárnu a k ní baterie za 11900 korun," vypočítávala Fenclová. Já si kupoval baterii za 180 korun," sjel ji divák, podle kterého celé řešení tak drahé být rozhodně nemusí.

Když nakonec pustila k řeči křičícího diváka, zeptala se ho: A vy jste kdo? Odkud jste?" A odkud vy?" oplatil jí stejnou mincí divák. Byl to předseda pražské ODS Filip Humplík. Ať mě ten produkt Klause neuráží. Já ho dobře znám, byl to ekonomický expert Klause," poznal diváka Babiš a odmítl se s ním bavit.

Já tady disciplinovaně stojím a mlčím. Pan ministr je neslušný, skáče všem do řeči, to bych si já ke svým zákazníkům nedovolil. Vy přerušujete ty, kteří vás živí," opřel se do Babiše řezník Havlíček. Babiš zamručel, že svůj plat odevzdává a nic z něj nemá, ale to už řezník pokračoval. Pan Babiš ani neví, jak vypadá tisícovka, tady jsem mu ji přinesl," vytáhl bankovku řezník.

Babiš neváhal a taky jednu vytáhl. Vidím, že ji znáte, asi do ní smrkáte. Ale představuje třeba třicet chlebů nebo dvacet másel. Pro někoho je to jídlo pro rodinu na měsíc. A to jim samozřejmě nestačí. A vy chcete, aby ji investovali do internetu. Živnostníci, kteří často vydělávají jen minimální mzdu," zlobil se řezník.

Povídali, že mu hráli," ozvalo se odněkud z publika. Máme tady půl milionu lidí, kteří s EET souhlasí," spustil hlavní ekonom Českomoravská konfederace odborových svazů Martin Fassmann. Ale tři miliony, kteří nesouhlasí," opáčili mu odpůrci evidence. Jaké ale vlastně budou reálné náklady na zavedení EET, nikdo neřekl.

V Chorvatsku existuje software, se kterým se dá EET obcházet. To se prý brzo ukáže i u nás. Oni 20 let podporovali podvody, my teď snižujeme daně. Musíme mít na důchody a zdravotnictví," spustil zase Babiš stejné argumenty.Babiš se nás už rok a půl snaží přesvědčit, že živnostníci kradou," pustil se do ministra řezník Havlíček. Klobásy určitě děláte skvělé, ale tomuhle nerozumíte," opáčil mu Babiš. Kdo vám dal právo nás kriminalizovat?" zaútočil na něj další z diváků.


Palčivým tématem byly také obory, kterých se EET dotkne. Podle Babiše se řemeslníci nemusí bát, protože opatření se týká jen maloobchodu, velkoobchodu, pohostinství a hotelnictví. Jenže to se restauratérům nelíbí, když už pravidla, tak prý pro všechny. Nakonec Babiš uznal, že se postupem času připojí všichni podnikatelé a živnostníci. Musí to platit pro všechny. jinak budou vznikat šedé zóny. Já bych to zavedl okamžitě a pro všechny," řekl jasně Fassmann z odborových svazů.


I konec diskuze se nesl v duchu hádek a osobních útoků. Proč řešíte tyto obory a neřešíte obrovské daňové úniky v daňových rájích nebo biopaliva?" nechápal divák.To jste si odhlasovali vy s Kalouskem," hodil hlavou směrem ke Skopečkovi Babiš. A vy jste si to prodloužil," nenechal se na závěr rozhodit poslanec ODS Skopeček.

Žádné komentáře:

Okomentovat