Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

pondělí 25. září 2017

Bez nostalgie není svoboda.

Mnozí lidé mimo Prahu nepovažují dnešní „režim“ za svůj. Lidé, kteří se starají o svou rodinu a žijí svůj obyčejný život, se však okolnostem svého života přizpůsobují a snaží se využít vše dobré, co jim život přináší. Tak to bylo za každého režimu včetně nacistické okupace a vlády komunistů. Ne každý je se vším spokojený, ale to platí a bude platit vždy. Určitá část české společnosti stále poměřuje dnešní život tím, jak se jí žilo před listopadem 89. Zejména lidé nad 50 let těžce nesou jevy jako korupce, nemožnost vymoci právo či bezpečnost. Formální vyhlášení svobody tedy ještě nečiní člověka opravdu svobodným.

 Bez určité míry materiálního zajištění, bez určité míry sociálních jistot se člověk necítí být svobodným. A nelze přehlédnout, že dnes se lidé mohou dostat do sociálně obtížně řešitelné situace častěji, než tomu bylo dříve. Práce sice stále šlechtí, ale neuživí, a to dříve nebývalo. Nejlépe se na svobodě daří těm, kteří nepracují fyzicky, ale vydělávají jakýmkoli způsobem,od koukání do počítače po spánek v parlamentu. Svoboda bezdomovce, nezaměstnaného, rodiče, který nemůže dát svým dětem to, co potřebují, je sice také „svobodou“, ale nikoliv takovou, jak tomuto pojmu rozumíme.

A druhým problémem je nejisté postavení občanů. Tradiční pojmy, o které se opíraly životy celých generací občanů, jsou pod záminkou pokroku zpochybňovány a málokdo si uvědomuje, že odmítání zkušeností a tradic je odmítnutím lidských práv. Pokud lidé nejsou majiteli a podnikateli (o jejichž práva se stará pravice), menšinami, nebo lidmi potřebujícími sociální bydlení nebo minimální mzdu (o které se stará levice), tak mají v politickém spektru jen málo zastánců.Jen se množí zákony; staví domy, ale ne domovy; vytváří bohatství, ale jen pro některé. To vede k nedůvěře a k demoralizaci ve společnosti.

Odstranili jsme komunismus, ale neodstranili jsme příčiny, které k jeho vzniku vedly, napsal kdysi Ludvík Vaculík. Ty příčiny tu stále existují a předstírat, že je nevidíme, ničemu neprospěje. Nostalgie po minulém režimu má příčiny různé. To, že si občané nepřejí opět výjezdní doložky a cenzuru, ještě neznamená, že by neoceňovali předlistopadové právo na práci, na laciné bydlení a na bezplatné zdravotnictví. Není však naděje, že rozhodující část elit a pražských novinářů si toto uvědomí a přestane starší občany urážet hesly ( tolik oblíbenými komunisty v 50. letech), že postaru se žít nedá. Proto budou nadále tlaky na změny ústavy, na snížení daní bohatým a zvýšení poplatků chudým. A za všechno, třeba i za možnost dýchat vzduch.

Šíří se svobodně dál ideologie Klausových zlodějů a tunelářů, že kapitalismus každému spravedlivě dává, co si zaslouží, a když někdo pobírá málo peněz (nepodvádí a nekrade), je líný hlupák? V kterých vrstvách obyvatelstva je tato ideologie vyznávaná si lze domyslet.

 Představa, že hodnota člověka se zvyšuje s počtem absolvovaných univerzitních semestrů, je také hloupá a nebezpečná. Všichni lidé nejsou jako roboti z jedné dílny stejně velcí, stejně silní, stejně tělesně i duševně zdraví. Všichni nežijí pár kroků od univerzity. Potřeba různé lidské práce je dána dlouhodobým vývojem regionů, stavem jejich technického rozvoje, a ne jen leností, nebo naopak snahou a vzděláním lidí.

(KS)

Žádné komentáře:

Okomentovat