Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

středa 4. června 2014

EU platí planýrování vesnic. Skladník vzpomíná.

Před týdnem jsem začal o řvoucích vysokoobrátkových rotačních sekačkách a o planýrování českých vesnic. Toto je pro mne námět, který asi ani dnes neskončí.  Považuji se pořád za vesnického člověka, vesnicky uvažuji a osud vesnic mě trápí.

Bylo to právě v den voleb do EU, kdy jsme kvůli jisté záležitosti, která se mne netýkala, byli v mé rodné obci. Využil jsem situace a vydal se na prohlídku míst, která jsem od 80. let neviděl. Byl jsem překvapen. Avšak teprve po několika dnech jsem si začal uvědomovat, co se od té doby stalo. Co se změnilo.

Že je asi polovina domů natřena křiklavými barvami a v zahrádkách místo slepic a hus jsou modré bazény, červené skluzavky a dlážděné pěšiny, mě už nepřekvapuje. Děsí mě přístup starosty a obecního zastupitelstva. Ti lidé si snad myslí, že maloměšťáctví je to jediné, čím se obec může světu předvést. Prý lidé chtějí žít jako městě. To je samozřejmě nesmysl. Město je především centrum obchodu. To vesnice s 300 obyvateli nikdy nebude.

Přestavění rybníku na návsi na betonovou nádrž je možné pochopit. Je třeba voda k hašení požárů. Proč muselo být zlikvidováno křoví a asi 15 stoletých stromů na hrázi, hlavně lip a vrb, a hráz rozhrnuta, to rozum nebere. Místo toho zasazeny stříbrné smrky a tuje.  Plošina. Zřejmě podle nějakého architekta.

Byl tam ještě v 80. letech za hasičskou schrání takový přirozený lesík. Byla to asi na 5 arech taková polodivočina, kterou tam sám od sebe, dobrovolně, udržoval trochu podivínský starý pán ze sousedního domku. Borovice, smrky, duby, jívy, plané třešně a hrušky a různé křoví jako šípek či lískové ořechy. Také hloh tam byl. Oplocené to bylo starým laťkovým plotem. Dnes je tam jen rovný anglický trávník. Kdo lesík zlikvidoval jsem se nedozvěděl. Jestli svévolně inženýr z Prahy, který chalupu koupil a udělal z ní barevný bavorský kýč, nebo oficiálně obec, nikdo neví. Obec prý dostává dotace z EU, tak je musí utratit. Konkrétně za zplanýrování, vyasfaltování a vybetonování veřejných prostranství.

Vesnice samozřejmě nějak funguje. Jinak než před třiceti či osmdesáti lety. Jinak funguje i stát a zemědělství. Tisíce neobdělaných hektarů zemědělské půdy, ještě více obdělávané jen tak na "oko".  Kdybych nepamatoval dobu, kdy hospodářská zvířata byla krmena jen slámou nevalné kvality, asi by mi současné plýtvání tolik nevadilo.

 Nevím, jak je to dnes na Podkarpatské Rusi. Svět se mění pořád rychleji. Ještě před patnácti lety mi dva muži od Užhorodu tvrdili, že u nich se zkrmí každá travička, neexistuje prý, aby se někde plýtvalo. Neobdělané pole nebo louka nejsou vidět. Možná, že dnes už jsou tam dnes také jen anglické trávníky pro oko. Po občanské válce, která na opačném konci Ukrajiny vypukla, nás třeba v plýtvání předstihnou.  

Zahradníček Josef

Žádné komentáře:

Okomentovat