Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

úterý 8. října 2013

Nic se nepěstuje, nic se neskladuje.

Bude prý hůř, říká dnes kdekdo. Myslím si to taky. Úpadek domácího zemědělství a dovoz potravin ze zahraničí nic dobrého pro budoucnost nevěští.
Často jdu kolem místa, kde stávaly sklady výkupního závodu, ve kterých jsem 35 let pracoval, a je mi divně u srdce. Na místě bývalého špejcharu je parkoviště velkého obchodu se vším možným.

Vyměnili jsme obilí, luskoviny, brambory, krmiva a jiné zemědělské výrobky za naleštěné oktávie a japonské gazíky, jak říkám těm módním vozidlům s velkými koly.

Vzpomněl jsem na staré spolupracovníky, kteří zde u hospodářského družstva pracovali za první republiky a pamatovali vzkříšení zemědělství, konkrétně rostlinné výroby, v roce 1934. Vyhledal jsem staré dokumenty, které jsem kdysi vytáhl z hromady papíru určeného do sběru a uschoval. Tam jsou ceny ze 30. let.

Obilní monopol znamenal hlavně vzestup cen, ale taky disciplinu, to je zákaz volného prodeje. Ukázalo se, že zemědělství musí být regulováno, aby zemědělci prosperovali, to se potvrdilo za války i za socializmu.

Taky jsem došel k názoru, že vlastně je dobře, že ty sklady výkupu zbourali. Co by se tam dneska dávalo, když skoro všude v okolí, kam dohlédnu, jsou louky a pastviny? Tam rostlo obilí a brambory. Ještě jsem zažil jednoho rolníka, který to neměl daleko a k nám, do výkupu, vozil pytle obilí párem volů. Vždycky asi 500 kilo.

Josef Zahradníček, bývalý skladník.

P.S. ty ceny napíšu někdy příště

Žádné komentáře:

Okomentovat