Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

úterý 31. prosince 2013

Konec roku s vůní punče.

Tak jsem se na konci roku upřímně zasmál, když jsem dostal oznámení, že od 1. ledna budu mít důchod vyšší o 45 korun. To je silvestr. Smích mě neopustil ani po přečtení zprávy, že všem politikům se zvyšují mzdy o 5 procent. Nezapomnělo se ani na ministry současné Rusnokovy vlády, kteří po půlroční práci budou při nuceném odchodu odškodněni částkou 180.000 korun. Každý z nich.  Po 150.000 Kč k vánocům také mj. dostali šéfové Českých drah. Zdražení jízdného a propuštění pár set zaměstnanců na konci roku se jim vyplatilo. Zisk si mohli rozdělit.

Kritizují nás cizinci, že se pořád mračíme, že nám chybí úsměv a dobrá nálada. Asi mají pravdu. Lidi jsou nějak moc nervosní, při každé maličkosti mají krev v očích. Všechno nějak zhrublo. Nezbývá pak než se smát tomu, jak je občan okrádán. Na prvním místě státem. Když se krade nahoře, proč by se nemohlo dole?

Bývaly doby, kdy jsem neměl rád uniformy. Bylo to asi tím, že jich všude bylo plno. Dnes mi ty uniformy nějak chybí. Hlavně čepice k uniformám. Železničáři už nemají čepice, policisté jen když se jim chce, vojáka člověk vidí jednou za rok.

 Uniforma to dřív bývala chlouba. Znal jsem železničáře, kterému nesměli tykat ani jeho spolužáci. "Když mám na sobě uniformu, tak mi netykejte!" říkával. Takový lesník nebo rybář z povolání se dřív neodvážil jít v civilu ani do nejobyčejnější hospody, natož na ples nebo jinou společenskou událost. Podle uniformy se poznalo, že přišel někdo, kdo má elitní povolání. Každé nádraží a nádražní restaurace se dřív jen modraly železničářskými uniformami. Kde byla vojenská posádka, tam nezbytnou barvou na ulicích a v hospodách byla barva khaki.

V dobách Rakouska-Uherska i za 1. čs. republiky si důstojníci, četníci a obecní strážníci museli  uniformy pořizovat na svůj náklad. Zato v době socializmu vojáci z povolání fasovali snad každý rok novou uniformu. Podobně další profese. Takže civilní obleky si důstojníci ani nemuseli pořizovat a plat, který sice nebyl mimořádný, mohli vesele propíjet. Najedli se téměř zdarma v kasárnách, bydlení měli za nějaký symbolický korunový nájem.

 Několik takových žíznivých vojáků z povolání jsem poznal v době  základní služby. Chlastali po službě, ve službě i před službou. Jak to právě vyšlo. Zpravidla už od deváté dopoledne se začínali scházet v hotelu Zlatá loď v Týně nad Vltavou. To byli, co měli po noční službě, kterou prospali. Málokdy tam chyběl proviantní náčelník. Ten jezdil každý den nakupovat potraviny. Dál se obyčejně nedostal než do Lodě. Proto bral sebou kuchaře, který vše obstaral a pak několik hodin s řidičem V3S čekali na svého velitele vozu, až uhasí žízeň. Objevil se v kasárnách až po obědě a zalezl do své kanceláře.  Jezdil do služby na motorce - ráno 40 km  tam a odpoledne 40 zpátky. K bráně, kde měl motorku, to bylo tak asi 50 m, se většinou odbatolil bez většího úrazu.

Dnes (30.12.) kolem poledne jsem se podíval na náměstí a ochutnal punč. Ani bych ho pít nemusel, protože v tom bezvětrném slunečném počasí byl vzduch nasáklý výpary alkoholu, až to bylo protivné. Stánek snad na každých 20 m. Člověk musí žasnout, jak nenápadně i ti nejzarytější čeští vlastenci přejímají germánské zvyky. Shodou okolností jsem tam potkal jednoho takového čichače - soukromého zemědělce. Ten mě tedy vytočil víc než ten punč. Sám v 73 letech hospodaří, krmí na stovku angusů (černý skot). Prý je to jeho hobby. A ještě stačí sledovat politiku.

 Zahradníček Josef
 

 








Žádné komentáře:

Okomentovat