Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

pátek 14. března 2014

Pila za 4 miliardy. Megalománie je na postupu.

O tom, že ve Vodňanech má být za 146 mil. eur (4 miliardy korun) postavena obří pila, jsou informace nejen v ČR, ale i v zahraničí, především v Rakousku, kde má firma sídlo. Diskutuje se o tom, komu mamutí podnik s 500 zaměstnanci prospěje.

Podnikatel Gerald Schweighofer je z jednání v ČR mrzutý. Vodňany jsou už čtvrtým městem, ve kterém se pokouší dřevařský závod postavit. "Podmínky jsou zde obtížné," říká Schweighofer, "o každé stavbě tady rozhodují obce. V současnosti jsme pořád na začátku. Je to velmi těžké rozjíždět dřevařský průmysl a trh." V květnu se bude ve Vodňanech konat referendum, zda je tam možné pilu postavit.

Podle švýcarského časopisu "Schweizer Holzzeitung“ lákají Schweighofera české lesy. Českou republiku ročně opouští 5 mil. plnometrů dřeva, které směřuje převážně do Německa a Rakouska. Toto dřevo především by chtěl Schweighofer rozřezat a vyvážet řezivo a výrobky ze dřeva. Znamenalo by to v první řadě likvidaci většiny stávajících českých pil. A nejen českých, protože záměr je zpracovávat právě vyváženou kulatinu. Velkopila by snad zaměstnala 500 lidí, ale o práci by  určitě přišlo víc lidí ve zrušených malých pilách.

Obavy mají majitelé rakouských pil v českém příhraničí. "Dřevo je naděje na naše přežití," říká majitel pily ve Schremsu, jež je od Vodňan vzdálená 90 km. Pokud pila ve Vodňanech bude postavená, bude to mít hrozivé následky pro celé Dolní Rakousy. V roce 2012 bylo z ČR do Dolních Rakous dovezeno 2,57 mil. tun dřeva v hodnotě 520 mil. eur. (1,42 miliardy korun).

Rakušany děsí nejen ekonomické a sociální problémy, které jim mamutí pila ve Vodňanech může způsobit, ale také problémy dopravní a ekologické. V okresech Gmünd a Zwettl jsou kamiony se dřevem už nyní největšími "rozbiječi" silnic. Po likvidaci rakouských pil by se doprava dřeva přesunula na jiné silnice, což by vyžádalo další vysoké náklady na jejich rekonstrukce.

Žádné komentáře:

Okomentovat