Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

čtvrtek 1. září 2022

Levné jízdenky německému venkovu nepomohly

 Tříměsíční německý dopravní pokus s jízdenkami prodávanými za 9 eur (222 Kč) a určenými k měsíčnímu neomezenému cestování po zemi regionálními vlaky, tramvajemi a autobusy, ušetřil přibližně 1,8 milionu tun emisí oxidu uhličitého, zjistila studie. Od jeho zavedení 1. června 2022 se v Německu prodalo více než padesát milionů jízdenek. Z toho pětina lidem, kteří veřejnou dopravu předtím běžně nepoužívali. Program měl skončit ve středu 31. srpna.


Průzkum Sdružení německých dopravních podniků (VDV) odhalil, že za úsporou emisí stojí extrémní počet lidí, kteří díky jízdence za 9 eur přesedli z automobilů do vozidel veřejné dopravy.

„Obliba jízdenek za 9 eur byla obrovská a její pozitivní vliv na řešení klimatických změn je prokazatelný,“ uvedlo sdružení. Dodalo, že ušetřené emise odpovídají napájení přibližně 350 000 německých domácností. Informaci přinesl britský portál The Guardian.

K podobnému poklesu emisí by podle sdružení za období jednoho roku došlo, kdyby například Německo zavedlo omezení rychlosti na svých dálnicích. Průměrně osobní vozidlo vypustí ročně přibližně 4,6 tuny uhlíku.

Německý kancléř Olaf Scholz, který je v současné době pod tlakem kvůli prudkému nárůstu cen pohonných hmot i růstu životních nákladů v posledních měsících, tento systém chválil. „Je to náš nejlepší nápad,“ označil jízdenku za 9 eur. Ekonomové předpokládají, že i díky tomuto systému se podařilo v zemi udržet inflaci na přibližně 8 procentech.

Cestující si pochvalovali nejen cenu jízdenky, ale také její jednoduchost. Zbavili se totiž mnoha dopravních komplikaci od nesčetných dopravních zón až po různé kategorie jízdenek, jejichž systém se v jednotlivých regionech Německa značně liší.

Statistiky uvádějí, že k cestě do práce využilo devítieurovou jízdenku 37 procent lidí, polovina ji využila k běžným cestám, například na nákupy nebo k lékaři, zbytek pak k denním výletům po Německu.

Německá vláda i regionální správy jsou nyní pod velkým tlakem veřejnosti, aby v jízdence v nějaké podobě pokračovaly i nadále. Očekává se ale, že jakákoli náhrada za ni bude teď nejméně šestkrát dražší. Průzkumy nicméně ukazují, že nadšení pro takový systém v Německu je vysoké.

Podle německé Spolkové agentury pro životní prostředí má škoda spáchaná na životním prostředí jednou tunou emisí CO2 hodnotu přibližně 180 eur. Tento výpočet budou v Německu používat jako argument, proč by vláda měla v budoucnu pokračovat v dotování levného systému veřejné dopravy. Někteří odpůrci programu však argumentují, že za současné situace je příliš nákladné v něm pokračovat.

Kritici jako důvod proč tento program neopakovat vidí především přeplněné vlaky a skutečnost, že si cestující nemohli do vlaku s sebou vzít kola. Existují také obavy, že pokud budou levné jízdenky pokračovat, nezbudou pak peníze na posílení dopravních sítí, především pak ve venkovských oblastech Německa. Právě prodej levných jízdenek na venkově byl podle průzkumu nejnižší. To se považuje za důsledek špatné dostupnosti veřejné dopravy v těchto oblastech jako takový.

Sdružení německých dopravních podniků provedlo průzkum ve spolupráci s národním železničním dopravcem Deutsche Bahn a organizacemi pro marketingový výzkum Forsa a RC Research. Dotazoval podle The Guardianu přibližně 78 000 cestujících v celé zemi.


Žádné komentáře:

Okomentovat