Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

středa 7. října 2015

Uprchlíci nutí Čechy ukazovat skutečné tváře

"Není podstatné, co si osobě myslíme my, ale co si o nás myslí ostatní svět," řekl v roce 1919 T.G. Masaryk v projevu k deputaci nějakého ženského sněmu. Přestože ani sám autor těchto slov se vždy podle toho nechoval, rozhodně je v nich moudrost vzdělaného muže. V současné době, kdy čeští politici se dostali na periferii EU a jejich hlasy nikoho nezajímají, by asi nejlepší cestou k návratu k vyspělému světu  byla jistá dávka pokory.

Papež i Merkelová jsou pro českou ulici „morální imperialisté“ a vnucují nám mravní řád, který je jiný než naše materialistické představy o tom, že jsme středem vesmíru a všechno se točí kolem nás.  Zuřivost veřejné debaty o uprchlících je průvodním projevem našeho traumatu z poznání, že nevíme, co vlastně jsme.

Nechápeme, že papež František nám radí „pomáhat druhým tak, jako bychom si přáli, aby se pomáhalo nám samotným“ - a zuříme nad přáním Merkelové, aby „Evropa v této společenské, kulturní a mravní zkoušce obstála“.

Zajímavé, že podobně jsou na tom Slováci, s nimiž jsme skoro sedm desítek let sdíleli společnou střechu. Těch 68 let prožitých v nutnosti za každou cenu se dohodnout se projevuje i nyní. Problém Slováků je jiný v tom, že většina politiků i veřejností se hlásí ke křesťanství, jenže Svatý Otec je lehce přesvědčuje o tom, že to není pravda, křesťanství nejsou jen líbivá slova, ale také skutky. Problém pohanských Čechů zase je v tom, že se hlásí k Masarykovi, i když jeho humanizmus odmítají a zoufale vytahují z hrobů Beneše a nacionalizmus 19. století.

V lidské povaze je potřeba žít v souladu s mravním řádem, ať už je jakýkoli. Ohrožení české a slovenské společnosti spočívá v tom, že když odmítne ten mravní řád vycházející z křesťanství a evropanství, bude si muset vytvořit svůj vlastní. A pokud by se tak stalo - vše k tomu směřuje - bude založen, buď na návratu k marxizmu, nebo k poválečnému extrémnímu a nelidskému národním egoismu. (J.Krž. 7.10.2015)

Žádné komentáře:

Okomentovat