Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

pondělí 4. ledna 2016

Media vyhnala z lidí soucit, lidskost, pochopení pro solidaritu

Na konci roku jsem se setkal s mnoha příbuznými a známými lidmi, a přitom se některé debaty svezly na politiku.  Čekat v dnešní době něco jiného než určité odsouzení politiků, kteří pro uprchlíky mají pochopení, se těžko dá, ale že to bude tak spontánní, mě překvapilo. Uvědomil jsem si, jak pro novináře je snadné vyvolání davové psychózy a nenávisti i mezi mírumilovnými lidmi, kteří by dříve "neublížili kuřeti." 

Všichni mimo mě odmítali solidaritu s uprchlíky, kteří utíkají před válkou, IS, chudobou a klimatickými změnami. Hrubě kriticky se vyjadřovali na adresu německé kancléřky Merklové a celé EU. Většina jejich argumentů vychází z předsudků o islámu a muslimech, které se šíří v novinách, rozhlase, televizi a po internetu. Na závěr dali za pravdu populistickým politikům Zemanovi a Okamurovi. Na moje protiargumenty a názory se dívali divně a nepochopením, jak je možné, že si dovoluji jít proti proudu. Naštěstí jsem vždy odešel zdráv, ovšem pár projevů nenávisti a nadávek jsem zaslechl.

Po této zkušenosti jsem se více zamyslel, z čeho nejvíce plyne jejich iracionální strach. Tyto lidi dobře osobně znám, řada z těch lidí jsou příjemci sociálních dávek či mají nízké příjmy a někteří dokonce museli čelit řádění exekuční mafie.

Jejich strach z uprchlíků plyne zřejmě z toho, že se budou muset o alnužnu od státu s uprchlíky dělit.  Zvláštní kapitolou jsou důchodci, kteří i přes nízký důchod finančně pomáhají svým dětem a vnoučatům. Ti jsou názoru, že směšná čtyřicetikorunová valorizace důchodů je způsobena tím, že stát peníze na důchody chce dát uprchlíkům.

Naprosto selhala veřejnoprávní média. Ta nejen v minulém roce nedokázala včas tyto obavy u velké části veřejnosti přesvědčivě vyvrátit, ale navíc intenzivně strach z uprchlíků šířila a zvyšovala. Tohoto deficitu či neschopnosti dialogu dokázali chytře využit populisté typu Zemana, kteří se nyní staví do role obránců národa. To dalo vzniknout nenávistným hnutím konvičkovců, bartošovců, machovců atd. Ukazuje se, že svoboda slova nejvíc vyhovuje lhářům a demagogům.(Vladimír H.)



Žádné komentáře:

Okomentovat