Po
vyslechnutí nebo přečtení vzpomínek některých pětadvacetiletých pamětníků z řad
novinářů musím jen s úsměvem nevěřícně kroutit hlavou a mít sám k sobě úctu, že
jsem tu předlistopadovou dobu vůbec přežil.
Ono v podstatě těmto znalcům života nejde o nic jiného než o vyburcování
sebevědomí svého a svých vrstevníků a hledět na minulost a starší generaci
s patra.
Jídelní lístek. |
Na rozdíl od toho
neznámého autora článku si myslím, že rozdělení restaurací na čtyři cenové
skupiny byla dobrá věc Nebyl to socialistický vynález, restaurace byly podle
úrovně vybavení a služeb tak rozděleny už za monarchie. Když před čtyřiceti
lety měl člověk v kapse desetikorunu, tak věděl, že nemůže na guláš s knedlíkem
a dvěma pivy jít do druhé cenové skupiny, ale do třetí. V současnosti se
stokorunou v kapse narazíte u dveří neznámé restaurace na perfektně tištěný
jídelní lístek, na kterém guláš stojí
sedmdesát korun a pivo pětadvacet. Myslíte, že vám stokoruna stačí a
jdete dovnitř. Nestačí. Jedná se asi o tak
reální podnik, takový jako kdysi zakládal Haškův nebožtík Mestek. Jemu stačilo
překvapit návštěvníka tím, že ho vyhodil zadním vchodem. V naší restauraci váš
čeká překvapení při placení, kdy se dozvíte, že cena knedlíků 5 Kč za ks není v
ceně guláše a že k celkové ceně ještě bude připočteno DPH. Nejsou cenové
skupiny, zato všude vám do ucha řve rádoby hudba.
Minulý týden brzy
ráno jsem čekal na vlak a přemýšlel, jaký je ta dráha teď pokrok. Před padesáti
lety jsem asi ve stejnou dobu jezdil do práce vlakem taženým parní lokomotivou.
To bývalo všude na nádraží kouře, páry a pachu. Dneska přijede elektrický vlak,
žádný kouř, samy se otevřou dveře a můžete nastoupit a hledat místo k sednutí.
Sotva usednete začne to ve vlaku vrčet, upředu pískat, vzadu pískat a najednou
je ticho, zhasne i světlo. A nejede to.
"Jsme bez proudu," kdysi oznamovali
cestujícím tramvajáci a trolejbusáci. Dnes neoznamuje nikdo nic, jen nějaký muž
v bílé košili s krátkými rukávy probíhá vlakem sem a tam. Patrně hledá dveře,
které se špatně zavřely. Je to pokrok, jsme zase dál o krok. Po deseti minutách
konečně se rozsvítí světla a jedeme. Jedeme pomalu a kola klepají tak jako
kdysi klepávaly u starých dřevěných vagónů, co pamatovaly tatíčka Masaryka.
Čas této jízdy je o 15 minut delší než podle jízdního řádu v roce 1937.
Nevadí, důležité je říkat a psát, že všechno staré je špatné.
Dostal jsem se při
psaní k železnici, což jsem vůbec nechtěl. Na ceny jídel a na bufety před
padesáti léty se dostanu snad příště. Ten vlak byl tenkrát čtrnáctkrát levnější
než dnes.
Zahradníček Josef
Žádné komentáře:
Okomentovat