Platné
znění zákona o ochraně přírody a krajiny stanoví, že je nutno vyhlásit každý
národní park samostatným zákonem. Pro zeleného úředníka či pseudovědce je každý
NP jen územím, na kterém chtějí zavést svoji úchylnou diktaturu a sledovat
každého, kdo tam vstoupí. Že v jednom z NP chtějí žít normální lidé, s tím
nepočítají. Proto házejí všechny národní
parky do jednoho pytle.
Krkonoše
nedosahují ani poloviny výměry šumavského parku, obce nejsou součástí národního
parku, přirozený rozvoj nebyl nikdy přerušen železnou oponou a turistická
infrastruktura cest, ubytovacích zařízení, služeb a turistických atrakcí je zde
rozvíjena více jak dvě století. Podyjí a České Švýcarsko tvoří každý svou
rozlohou zhruba desetinu rozlohy Šumavy, obce nejsou součástí těchto parků a
infrastruktura cestovního ruchu je rozšířenější v Českém Švýcarsku, budovaná po
stejně dlouhou dobu jako v Krkonoších.
Šumava nebyla už ve
středověku pralesem. Od poloviny 18. století už měla své hospodáře, kteří
plochy po vytěženém dřevě buď zemědělsky obdělávali, tak jako se to dělalo na
celém území Čech, nebo vysazovali stromy, kterým se tam dařilo a z nichž se
očekával brzký užitek. Rovněž stavy zvěře byly takové, aby neohrožovala obyvatelstvo a co nejméně
poškozovala jeho majetek.
"Variantou pro Šumavu je národní park s prostorem pro moderní
střednědobou relaxaci obyvatel střední Evropy se zdravým životním
prostředím," říká zástupce
šumavských obcí Schubert. "Do něho se vejdou tradiční
turistické aktivity, ale i vědecký výzkum Šumavy. Bude jen přínosné, když
bude Šumava vnímána jako jednotné území, zahrnující historické rozčlenění na
českou, bavorskou a hornorakouskou část.
Tyto cíle však ministerstvem připravovaný návrh zákona
nestanovuje. Ustanovení stávající legislativy, že bude každý národní park
vyhlášen samostatným zákonem, nový návrh zákona nerespektuje a v argumentaci se
s tím ani nevypořádává. Odvolává se nejčastěji na nepodstatné
zprůhlednění českého právního řádu.
Pro obyvatelstvo Šumavy má však zásadní význam rozhodnutí, která omezují jejich ústavní
práva o pohybu na území, v němž se narodili.
Ministerský návrh zákona sice nabízí zrušení obecného zákazu vstupu do území
1.zóny, tj. dnes do 13 % plochy NP Šumava, kam se dnes může po značených
cestách, ale zároveň zavádí instrument okamžitého uzavření jednou tak velké
plochy území NP Šumava napříč všemi zónami. Dokud nebude jasné o rozsahu a režimu uzavřených
území,nemůžeme s tímto návrhem souhlasit."
Žádné komentáře:
Okomentovat