Válka na Ukrajině žene ceny všeho zboží i služeb prudce vzhůru. Týká se to i pohonných hmot. Není jasno, kdy se růst cen zastaví. Rozhodující slovo bude mít trh, zásobená čerpací stanice a konečný spotřebitel, který bude mít za co kupovat. Ekonomové brečí jak pohřební plačky, i když důvodů k pláči mají ze všeho nejméně, protože státní kasy z růstu cen samozřejmě těží nejvíc, a tak vlády velkoryse poskytují pomoc válčícím státům a populisticky nabízejí almužny občanům, kteří nejvíc křičí. Všechno musí táhnout daňový poplatník.
Řidičům, a zemědělcům především, nezbývá než šetřit. Někteří pamětníci jistě vzpomenou na ropné krize v 70. a 80. let minulého století, kdy se u benzinových pump také obracel každý haléř. V televizi, novinách rozhlase, všude se objevovaly návody, jak při jízdě šetřit pohonné hmoty. Ušetřit u vozidel, která tehdy jezdila po českých silnicích bylo samozřejmě umění. Moskvič, Wartburg, Trabant, Tatra i Škoda byla vozidla zkonstruována v poválečném období na přejezd z bodu A do bodu B bez ohledu na spotřebu a pohodlí. Navíc propaganda 60. a 70. letech slibovala neomezený přísun pohonných hmot z SSSR.
Ropná arabská krize ukázala, že se socialistickými jistotami to také není moc jisté. Najednou se situace v Československu obrátila, místo plýtvání pohonnými hmotami se náhle mělo šetřit. Zvýšení ceny benzinu o 2 koruny bylo zvýšením o 30 procent. Motoristické relace nabádaly k pomalým rozjezdům, k jízdě s vyšším rychlostním stupněm a lehkou nohou na plynu, s kopce bez zařazené rychlosti apod. Tak se dal ušetřit 1 litr na 100 km, i když byli šetřílci, kteří při Ekonom-soutěžích dokázali ušetřit víc. Co ušetřili na benzinu, o to několikrát víc poničili motor při jízdě 30 km rychlostí na nejvyšší stupeň.
Jak šetřit v současnosti? Na lehkou nohu si nové generace vyrostlé na jízdě brzda-plyn asi snadno nezvyknou.
Různí odborníci vypočítal, jak se dá nyní šetřit v zemědělství:
Vymytím chladiče a pravidelným čištěním filtrů lze ušetřit 5% nafty
Použitím oleje s nízkou viskozitou se dá ušetřit 5% nafty
Při nafoukaných pneumatikách na tlak doporučený výrobce se ušetří až 10% nafty
Uspořit se dá způsobem jízdy.
Jizda na pole by měla být nejkratší trasou.
I jízdy na poli by měly být pečlivě naplánovány, aby nedocházelo k zbytečným přejezdům a křížení.
Zpracování půdy nemusí být zbytečně hluboké, každý centimetr do hloubky znamená vyšší spotřebu
Sedlák, který by se chtěl zbavit závislosti na dodavatelích energií, by se měl inspirovat u amerických Amishů, kteří k provozování spokojeného zemědělství nepotřebují naftu ani proud z elektrárny. Stačí koně a vlastní ruce. Chov zemědělských tažných koní v Evropě už snad mají jen Rumuni a snad Ukrajinci (ale ti mají jiné starosti). Pro moderní české zemědělce je to zřejmě něco nepředstavitelného. Ještě, kdyby koně se nažrali v pracovní době, ale krmit je ráno i večer, o víkendu, a dokonce o dovolené?
Žádné komentáře:
Okomentovat