Začínám
zase počasím, tím prý se nic nezkazí. Zítra začínají velikonoce. Jsou hodně
opožděné. Počasí potvrzuje staré pořekadlo "Zelené vánoce - bílé
velikonoce." Na to, že je polovina dubna,sněhové přeháňky jsou jako o
vánocích. K tomu ten studený vítr. V poledne 3 stupně - a ještě meteorologové
předpovídají mráz. Paní Zima plní svou povinnost, co zanedbala.
Zase
se mezi politiky otevřela otázka prodloužení velikonočních svátků o velký
pátek. Je to tak ve všech okolních zemích - i na Slovensku. Českým komunistům a
socialistům se to samozřejmě nelíbí. Prý by to ohrozilo ekonomiku státu.
Zrušení mnoha církevních svátků prosadili už na počátku 20. let. Aby
nepřipomínaly císaře pána, který všechny církevní svátky dodržoval. Co se
nepovedlo zrušit pod Masarykem, to se povedlo pod Gottwaldem. Takže z asi 17
svátků zůstalo jen velikonoční pondělí a dva svátky vánoční. Císaře nemáme už
dávno, Klému taky ne, a Velký pátek jako svátek taky ne. Raději slavíme
Silvestra.
Ještě
začátkem 50. let, kdy církev přišla o veškerý nemovitý majetek a byla v
nemilosti, bývaly při svátcích kostely plné. I na vesnicích. Velikonoce
začínaly už Květnou nedělí, kdy se do kostela nosili beránci. Říkalo se tak
svazkům narašených proutků vrby nebo jívy. Na vrcholu byl křížek ze smrkové
větvičky. Hospodáři je nosili posvětit a potom odpoledne je roznášeli po polích
a jednotlivé proutky píchali do obilí. Aby hodně narostlo a bylo chráněno před
kroupami.
Beránci
byla také zbraň, protože je nosili do kostela mladší i starší hoši. Po mši se u
kostela strhly bitvy. Potupné bylo nechat si urazit smrkový křížek. Ve výhodě
byl, kdo měl beránka z dlouhých prutů. Byli borci, kteří měli beránky 5 a více
metrů. Až ke stropu kostela. Nemohli je ani unést, museli mít pomocníky.
Na
Zelený čtvrtek přestaly zvonit zvony. Říkalo se, že odletěly do Říma. Místo
toho přišly v kostelích na řadu klepačky a řehtačky. A nejen v kostele. Aby
lidé věděli, že je poledne, sešly se na návsi děti se řehtačkami, klepačkami a
kolovraty a místo zvonů jimi dělaly rámus.
Před
a o velikonocích měly napilno hospodyně. Na pořadu byl velký jarní úklid,
výroba velikonočního pečiva a barvení vajec. Na Velký pátek byl přísný půst. Na Bílou sobotu už se jedly mazance, jidáše a koláče. Zato v neděli bývalo jídla, co
hrdlo ráčilo. Hlavně drůbež. Odpoledne hospodáři vzali barevná vejce a šli do
polí, kde je pokládali vedle prutů zapíchnutých na květnou neděli. Byla to
oběť pro Pánaboha, aby dal dobrou úrodu.
Velikonoční
agresivní pomlázka - bití a polévání děvčat, jak se provádí v současnosti, u
nás nebývala. Tento zvyk přišel patrně z Moravy. Na velikonoční pondělí ves
obcházely děti z chudých rodin a za pomoci řehtaček koledovaly se známou
říkankou :"Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný, nedáte-li
malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám zítra ráno snese zase jiný."
Zahradníček Josef
Zeptám se takto. Kolik je v tomto státě lidí aktivně provozující křesťanství? Zlomek, tak proč dělat nějakou úlitbu v podobně státního svátku? Za chvilku by ji chtěli i vyznavači jiných náboženství v jiné dny a pro samé svátky by nebyl čas ani na práci. Už takto je jich dost, leckdy na hraně logiky.
OdpovědětVymazatOno se nejedná o počet aktivních křesťanů,ale o příslušnost ke kultuře Evropy a Ameriky. V bývalé NDR bylo víc ateistů než v čechách,přesto všechny křesťanské svátky udržovali a udržují.
VymazatJenže kulturu ve střední Evropě tvoří spousta náboženství a politických směrů, že kdyby kvůli každému by se měl zavádět státní svátek tak už tu nebude nikdo dělat. Ještě se dá pochopit náhrada přežilého novým, ale jen přidávat, leckdy na základě jedné víry, dnes již přežité, navíc víry, která si s množstvím krve na svých rukách s jinými totalitními systémy, je opravdu jen drahý špás.
Vymazata stejně je lepčší slavit velikonoce než říjnovou revoluci.
VymazatNo pokud si mám zvolit ze dvou zel. Tak to vyhrávají velikonoce, to ano. Možná, že proto že jsou to svátky jarní rovnodennosti a příchodu jara. Svátky, které církev nestydatě ukradla, tak jako spousty jiného, pohanů a přeroubovala je ve svůj prospěch.
VymazatA jsme zase u toho, proč zavádět zpět svátky totalitních režimů. VŘSR jsme naštěstí už zrušili, ale církevní by jsem zpět zaváděli.