Spousta
středoškoláků letos prý nezvládla státní maturitu. Když si to my, bývalí
absolventi učňovských, mistrovských a dálkových škol a spousty kvalifikačních
kursů, přeložíme do lidového jazyka,
máme dojem, že jen realita vyplouvá na povrch. Ono je to na tom božím světě tak
zařízené, že někdo je chytřejší, někdo hloupější. A vůbec nezáleží na škole,
kterou absolvuje.
Nedávno
jsem kdesi narazil na diskusní příspěvek, jehož autor tvrdil, že si jednoduše
maturitní vysvědčení koupil za 5.000 korun. Nejen jedno. Tři. Každé z jiné
školy a jiného oboru. V zaměstnání mu to prý bez problémů uznali. Koupit
maturitní vysvědčení - i jakékoli jiné - se dalo vždycky, ovšem cena vzhledem k
hodnotě koruny bývala podstatně vyšší. Pokud je ta cena pravdivá, asi to
odpovídá poklesu úrovně vzdělání.
Ono
to maturitní vysvědčení v praxi bývala jen jakási ozdoba. Nemyslím, že dnes je
to jinak. Navíc vysoké školy maturitní vysvědčení moc nezajímá, těm se jedná -
stejně jako středním - o největší počet studentů. A v zaměstnání se ze školních
znalostí použije minimum. Vzpomínám na slova pana Lutovského, který nám v
Táboře říkal, že úkolem školy není učit se zpaměti celé knihy, vzorce a poučky,
které stejně týden po maturitě zapomeneme, ale naučit se pracovat a logicky
myslet. Kdyby si škola jako dříve organizovala maturity sama, určitě by i
nadále platilo, že život teprve ukáže, k čemu škola byla. Takže miliony na
projekty státní maturity by se asi daly použít ve školství jinde.
Když
už jsem u té školy, vrátím se ke škole základní, v mém případě škole národní.
Vzpomněl jsem si na docházku. Bývala totiž roční období, kdy třída byla skoro
prázdná. Někdy to bylo kvůli epidemii (spalničky, chřipka atd.), ale také kvůli
tomu, že na vesnici děti musely od malička pracovat. Bylo například
nemyslitelné, aby šly do školy, když se kopaly brambory. Musely pomáhat i při
jiných zemědělských pracích. Když ne přímo na poli, tak hlídat mladší
sourozence. Když byla velká zima, zůstávaly doma a pomáhaly třeba plést košíky
nebo dělat košťata. Když byla mírnější zima několik dní chodily do lesa pomáhat
při prořezávkách.
Na
vesnici totiž převládal staletý názor, že škola je povinné zlo. Stačí naučit se
trochu číst, psát a počítat. Příprava na další studium se jevila zbytečná,
protože na něj nebyly peníze. Hlavní je, aby děti ovládaly zemědělské práce a
nezvykaly si na zahálku. Tento názor se měnil jen hodně pomalu. A měnil by se
ještě dlouho nebýt kolektivizace. Venkov se přiblížil městu.
Zahradníček Josef
Ze všeho nejhorší je vzdělaný blbec,pravil kdosi ve starém seriálu Dynastie Nováků
OdpovědětVymazat