Marek Antoš, expert
na volební právo, v rozhovoru mimo jiné říká: „Naše dvoudenní volby jsou ve světě prakticky
unikátní, je to úplně zbytečné a vzbuzuje otazníky, co se děje v noci z pátku
na sobotu ve volebních místnostech. A to především v obcích, kde má starosta
,pod palcem‘ některé členy volební komise, zapisovatele, ředitele školy, kde se
často volební místnosti nacházejí, a i třeba obecní policisty, kteří volební
místnosti hlídají. Aniž bych tedy chtěl říct, že ty problémy jsou masové, v
komunálních volbách je riziko zneužití poměrně velké.“
LIDOVÉ
NOVINY: Poslanci projednávají zákon, který by měl stanovit finanční stropy pro
volební kampaně, ve sněmovních volbách na 90 milionů. Považujete to za dobrý
nápad?
ANTOŠ: Je to lákavá
myšlenka, ale pochybuji o efektu stropů. Je příliš snadné a lákavé je všelijak
obcházet a zákon může logicky regulovat jen výdaje samotné strany, mnohem hůř
se ale omezují kampaně na její podporu od třetích osob. Navíc vznikají pochybnosti
o ústavnosti finančních stropů.
Je
špatně, aby politické strany utrácely stovky milionů za billboardy jako třeba
ČSSD v roce 2010 a sháněly peníze všude možně. Stropy ale tento problém nemohou
vyřešit a naopak vytvoří problémy nové.
V USA je to chápáno
jako protiústavní omezení svobody projevu, v Evropě je to obvykle i přes určité
kontroverze ústavními soudy akceptováno. Stropy totiž mohou omezovat nové
strany, které při vstupu na politické kolbiště musejí investovat více peněz,
aby se dostaly do povědomí voličů.
Chápu tedy
argumentaci, že je špatně, aby politické strany utrácely stovky milionů za
billboardy jako třeba ČSSD v roce 2010 a sháněly peníze všude možně. Stropy ale
tento problém nemohou vyřešit a naopak vytvoří problémy nové– po každých
volbách se bude zpochybňovat, zda účtenky sedí a zda billboard stál tolik, co
měl. Spíše bych se zasazoval o větší transparentnost volebního klání, aby se
voliči už před volbami mohli podívat, jak financování kampaně probíhá, než
stanovit pevnou částku, kolik maximálně lze za kampaň utratit.
LIDOVÉ
NOVINY: Pokus o regulaci v první přímé volbě prezidenta v roce 2013 dopadl
fiaskem, zákon masivně porušoval i vítěz voleb Miloš Zeman...
ANTOŠ: To je pravda.
Navržená novela se z toho snaží poučit tím, že zavádí lepší kontrolní
mechanismus v podobě specializovaného úřadu. Jde o určité zlepšení oproti
prezidentské volbě, kde dodržování stropu kontroloval v podstatě bezmocný
senátní výbor, ale podle mě je špatný samotný princip.
LIDOVÉ
NOVINY: Aktuálně poslanci projednávají také omezení darů politickým stranám a
hnutím. Maximálně by od jedné osoby mohly dostat tři miliony korun ročně. Je to
krok správným směrem?
ANTOŠ: I k tomuto
jsem skeptický. Pokud někdo bude chtít stranu prostřednictvím peněz ovlivňovat,
cestu si vždy najde – nic mu například nebrání dary účelově rozložit na více
firem. Zákon také vůbec neřeší otázku úvěrů, které přitom mají stejný korupční potenciál
jako dary.
Pokud
je cílem zamezit, aby velcí dárci ovlivňovali politiku stran, pak se to nemůže
podařit pomocí právní regulace. Půjde leda apelovat na morálku jednotlivých
stran a sponzorů a upozorňovat, pokud někdo bude své dary účelově rozkládat.
Jinými slovy, pokud
je cílem zamezit, aby velcí dárci ovlivňovali politiku stran, pak se to nemůže
podařit pomocí právní regulace. Půjde leda apelovat na morálku jednotlivých
stran a sponzorů a upozorňovat, pokud někdo bude své dary účelově rozkládat.
LIDOVÉ
NOVINY: Obě novely směřují k financování stran. Vyžaduje tato oblast
čtvrtstoletí po změně režimu zásadní regulaci?
ANTOŠ: Za největší
problém fungování českého politického systému považuji stav politických stran.
Jsou velmi malé a nemají dost členů, aby mohly plnit svou společenskou funkci.
To je problém, protože přivedením pár černých duší lze poměrně snadno získat ve
straně pozici.Ale hlavně, malé množství členů nevygeneruje dostatek peněz, a
tím pádem jsou strany závislé na velkých dárcích a státních příspěvcích.
LIDOVÉ
NOVINY: Lze to nějak řešit?
Nabízí se inspirace
z Německa, kde funguje systém, který stranám dává peníze podle míry jejich
„zakořenění“ ve společnosti. Jednak je tam vazba na počet mandátů v
zastupitelských sborech, jednak stát přidává peníze k prostředkům vybraným od
dárců. Strana sice může přijmout velký dar, ale stát k němu „přihodí“ jen malou
částku. A naopak několik tisíc malých darů stát v podstatě zdvojnásobí, což je
pro strany motivační hledat primárně dárce z řad občanů a menších firem.
Ten systém je velmi
propracovaný a vznikl na základě velkých skandálů s financováním politických
stran a pokynů německého ústavního soudu. Máme možnost poučit se od sousedů,
ale tímto směrem bohužel žádné návrhy nejdou a základní mechanismus financování
stran zůstává stále stejně špatný.
LIDOVÉ
NOVINY: Mimochodem, v současné době je zakázána televizní reklama na politické
strany, přitom například v USA je to standardní způsob agitace. Není čas to
změnit?
Za
největší problém fungování českého politického systému považuji stav
politických stran. Jsou velmi malé a nemají dost členů, aby mohly plnit svou
společenskou funkci. To je problém, protože přivedením pár černých duší lze
poměrně snadno získat ve straně pozici.
ANTOŠ: Významným
argumentem pro tento zákaz bývala skutečnost, že kmitočty pro televizní
vysílání představují vzácný statek, který přirozeně omezuje konkurenci mezi
provozovateli televizního vysílání. Pokud by televizní stanice mohly vysílat
politickou reklamu, mohlo by to narušit rovnost stran v politické soutěži a
výrazně by posílal vliv vlastníků televizních stanic.
Jenže po
digitalizaci už tento fyzikální argument neplatí. A nevím, jestli pro to lze
najít jakýkoli jiný argument. Pokud ne, pak by šlo o protiústavní omezení
svobody projevu stran, které by v televizi kampaň chtěly vést. Takové by se
jistě našly, zejména ty, jejichž voliči moc nepoužívají internet a nečtou
noviny, zato sledují televizi a současný stav je tedy poškozuje.
Jako ústavní právník
tedy potřebuji vidět racionální zdůvodnění zákazu, ale zároveň nejsem fanouškem
politické agitace v televizi. Jednak více směřuje k negativní kampani, což je
dobře vidět v USA, jednak je reklamní prostor v televizi mnohem dražší než jinde,
což by strany nutilo hledat další zdroje financování.
LIDOVÉ
NOVINY: Máte pocit, že volby v Česku odpovídají západním demokratickým
standardům?
ANTOŠ:
To určitě ano. Z výzkumů mapujících důvěru ve volby po celém světě vyplývá, že
v Česku se výsledkům voleb věří a nedochází k zásadním pochybením. Určité
nešvary ale existují a je velký problém, že neexistují nástroje k efektivnímu
vynucování pravidel o průběhu voleb. Jedinou možností je zrušení voleb soudem,
což je ale nesmírně silný zásah do demokratického procesu, a proto se to soudy
zdráhají činit až na úplné „prasárny“.
Z
výzkumů mapujících důvěru ve volby po celém světě vyplývá, že v Česku se
výsledkům voleb věří a nedochází k zásadním pochybením. Určité nešvary ale
existují a je velký problém, že neexistují nástroje k efektivnímu vynucování
pravidel o průběhu voleb.
Racionální přístup
tedy bohužel je, že žádná sankce prakticky nehrozí, a proto se vyplatí
porušovat pravidla. Proto si myslím, že by bylo namístě zřídit orgán, který by
řešil stížnosti na neférovou kampaň už v jejím průběhu a měl by v ruce i určité
nástroje. Smysl by dávaly například pokuty za přestupky a správní delikty nebo
předběžná opatření přikazující ukončit určité chování v kampani.
LIDOVÉ
NOVINY: V první den první přímé volby prezidenta byl v deníku Blesk zveřejněn
velký inzerát, který dehonestoval Karla Schwarzenberga. Soud přesto neusoudil,
že mohl ovlivnit výsledek voleb. Je představitelné, aby soud zrušil celostátní
volby?
ANTOŠ: Nejvyšší
správní soud rozhodl, že sice byl závažně porušen volební zákon, ale rozdíl
mezi oběma kandidáty byl tak velký, že není pravděpodobné, že by bez tohoto
inzerátu volby dopadly odlišně. Mně to přijde přesvědčivé. A dovedu si
představit, že kdyby rozdíl v počtu hlasů nebyl deset procent, ale třeba půl
procenta jako teď v Rakousku, soud by mohl kvůli zásadnímu pochybení zrušit i
celostátní volby. Na druhou stranu je pravda, že psychologická bariéra na
straně soudu je značná. Aby nikým nevolení soudci zpochybnili vůli pěti milionů
voličů, to už chce odvahu...
LIDOVÉ NOVINY: Už na podzim se budou konat krajské a senátní volby.
Není u těch krajských problém, že jsou často „referendem“ o aktuálních celostátních tématech?
Psychologická
bariéra na straně soudu je značná. Aby nikým nevolení soudci zpochybnili vůli
pěti milionů voličů, to už chce odvahu...
ANTOŠ: Jsou to
tradiční volby druhého řádu, takže voliči je nevnímají tak důležité, a proto se
nebojí volit méně vyzkoušené strany. A je proto logické, že se do nich promítá
celostátní politika, je to příležitost voličů vyjádřit se v průběhu volebního
období Poslanecké sněmovny vyjádřit k politice vlády.
Dalo by se ale
pracovat s termínem, do zastupitelstev krajů a obcí by se mohlo volit současně.
To by umožnilo více akcentovat lokální témata. Obecně je volebních termínů
příliš mnoho, synchronizují se jen senátní volby s krajskými nebo obecními.
Vede to k permanentní volební kampani a oslabuje to disciplínu voličů, což má
negativní vliv na volební účast.
LIDOVÉ
NOVINY: Na komunální úrovni se někdy objevuje kupování voličů. Volby v několika
obcích kvůli tomu byly zrušeny, v severočeské Krupce dokonce opakovaně. Lze s
tím něco dělat?
ANTOŠ: Obecně
považuji komunální volby za nejrizikovější. Za prvé proto, že se volební systém
sice tváří, že volič může volit jednotlivé osoby a sestavit si svůj „dream
team“ napříč kandidátkami, ale to funguje leda na malých vesnicích. Jinak totiž
volič reálně jen odevzdává kus svého hlasu určité straně, na jejíž kandidátní
listině zakřížkovaná osoba kandiduje.
Na
malé obci by si člověk své sousedy asi nekoupil, aby se stal starostou. Jen
zlomek z těchto machinací přitom vidíme, jen máloco se totiž dostane před
soudy.
Ve větších obcích
dokonce nefunguje ani negativní volba. Ukázalo se to na Praze 5, kde voliči ODS
masově křížkovali všechny osoby pod tehdejším starostou Jančíkem, ale ten byl
kvůli skrytému fungování volebního systému i přesto zvolen. To je úplně špatně.
Druhý problém se
týká především malých měst, kde není úplně složité ovlivnit výsledek voleb
pomocí kupování voličů jako v Krupce. Tyto obce už jsou relativně velké, takže
dává ekonomický smysl neférovým způsobem obsadit radnici a současně v nich už
nefungují bezprostřední osobní vazby, takže se lidé nestydí nechat se koupit.
Na malé obci by si člověk své sousedy asi nekoupil, aby se stal starostou.
(úsměv) Jen zlomek z těchto machinací přitom vidíme, jen máloco se totiž
dostane před soudy.
Tomáš Lebeda s
kolegy z olomoucké katedry politologie zkoumá atypické chování voličů, tedy
když v podobných okrscích dopadnou volby úplně jinak, a snaží se rozdíly
vysvětlovat. Jeden z předběžných závěrů výzkumu je, že velmi negativní efekt
mají dvoudenní volby. To u nás bylo zavedeno v roce 1971, když se KSČ bála, že
v reakci na normalizaci klesne volební účast. Dvoudenní volby dávaly režimu
možnost absentéry dostat k urnám alespoň druhý den.
Co
se týče prezidentské volby, pokud nedojde ke změně právní úpravy, pravděpodobně
nás čeká podobný chaos a rozdělení společnosti jako při první prezidentské
volbě. Za největší problém považuji podmínky navrhování kandidátů.
Ponechali jsme si to
jako tradici, přitom je to ve světě prakticky unikátní, úplně zbytečné a
vzbuzuje to otazníky, co se děje v noci z pátku na sobotu ve volebních
místnostech. A to především v obcích, kde má starosta „pod palcem“ některé
členy volební komise, zapisovatele, ředitele školy, kde se často volební
místnosti nacházejí, a i třeba obecní policisty, kteří volební místnosti
hlídají. Aniž bych tedy chtěl říct, že ty problémy jsou masové, v komunálních
volbách je riziko zneužití poměrně velké.
LIDOVÉ
NOVINY: Na přelomu let 2017 a 2018 nás čekají v relativně rychlém sledu nejprve
volby do Poslanecké sněmovny a poté volby prezidenta republiky. Co lze čekat?
ANTOŠ: Co se týče
prezidentské volby, pokud nedojde ke změně právní úpravy, pravděpodobně nás
čeká podobný chaos a rozdělení společnosti jako při první prezidentské volbě.
Za největší problém považuji podmínky navrhování kandidátů. Díky Nejvyššímu
správnímu soudu už je sice jasné, jak počítat procenta při vyřazování
neplatných podpisů, ale určitě se bude opakovat problém, že ministerstvo vnitra
vůbec nekontroluje, zda lidé archy opravdu podepsali. Kontroluje se jen soulad
údajů s centrálními registry.
Navrhoval
bych takzvaný systém alternativní volby, který původně pochází z Austrálie a
pro volbu hlavy státu se používá v Irsku. Lidé v něm místo hlasování pro
jediného kandidáta všechny kandidáty seřadí podle svých preferencí a volby jsou
tím pádem rozhodnuty v jediném kole.
A to
znamená, že mnohdy jsou i „pravé“ podpisy vyřazeny, protože lidé si spletli trvalý pobyt s bydlištěm. Pro kandidáta
je vlastně nejracionálnější, kdyby podpisy zfalšoval kompletně, třeba si vypsal
jména z obchodního rejstříku. To nemá znít jako návod, to je upozornění na
zásadní chybu systému. Kdo poctivě sbírá podpisy na ulicích, může dopadnout
mnohem hůře než kandidát, který si vše opsal z internetu. A nepodceňoval bych,
že někteří kandidáti už to teď takto sbírají... (úsměv) Parlament by na to měl zareagovat
a zákon změnit.
LIDOVÉ
NOVINY: Objevil se návrh, že by to mohlo být po rakouském vzoru šest nebo osm
tisíc úředně ověřených podpisů.
ANTOŠ: To by problém
vyřešilo, ale znamenalo by to zásah do ústavy, která přímo obsahuje požadavek
na 50 tisíc podpisů. Pouhý zákon by nemohl stanovit, že stačí několik tisíc
podpisů, ale ověřených.
LIDOVÉ
NOVINY: Máme-li přímou volbu prezidenta, nedávalo by smysl zakotvit také
možnost jeho odvolání na základě lidové iniciativy?
ANTOŠ: To není
šťastná cesta, aby někdo neustále sbíral podpisy pro odvolání prezidenta. Vedlo
by to k další polarizaci společnosti.
LIDOVÉ
NOVINY: Pokud současný systém příliš polarizuje společnost, co byste navrhoval?
ANTOŠ: Takzvaný
systém alternativní volby, který původně pochází z Austrálie a pro volbu hlavy
státu se používá v Irsku. Lidé v něm místo hlasování pro jediného kandidáta
všechny kandidáty seřadí podle svých preferencí a volby jsou tím pádem
rozhodnuty v jediném kole. Celkově to přispívá k výběru kandidáta přijatelného
pro nejvíce voličů, což by bylo plus, protože prezident má v českém ústavním
systému především reprezentační roli.
LIDOVÉ
NOVINY: Ve volbách do Poslanecké sněmovny se často diskutuje o možných změnách
volebního systému, který je údajně nespravedlivý a generuje slabé vlády. To se
ale ve volbách v letech 2010 a 2013 nepotvrdilo, ne?
Negativní
efekty se v posledních dvou volbách projevily méně než v roce 2006, ale ten
systém je stále stejně špatný. Vyčítám mu několik věcí. Za prvé se nechová
férově k voličům v různých krajích.
ANTOŠ: Je pravda, že
se negativní efekty v posledních dvou volbách projevily méně než v roce 2006,
ale ten systém je stále stejně špatný. (úsměv) Vyčítám mu několik věcí. Za prvé
se nechová férově k voličům v různých krajích. Pokud se volič v Karlovarském
nebo Libereckém kraji chce chovat racionálně, nemůže s klidným srdcem volit
stranu, která má v preferencích méně než deset procent, protože na rozdíl od
větších krajů tam taková strana nemá velkou šanci na mandát. A z výsledků voleb
vyplývá, že voliči tak skutečně uvažují, protože v těchto krajích lidé volí
malé strany mnohem méně než ve zbytku republiky. Tohle prostě není fér.
Současný
systém zároveň dává velký prostor náhodě. V roce 2006 od sebe oba „stovkové“ bloky odlišovalo dvě stě tisíc hlasů, ale
bylo by stačilo pár set hlasů v Jihočeském kraji, aby „menší“ stovka měla
většinu. Je to příklad ukazující, že přestože je odevzdáno pět milionů hlasů, o
výsledku rozhoduje několik hlasů kdesi.
Třetí rovina je, že
systém poškozuje strany, které těsně překročí pětiprocentní uzavírací klauzuli,
a zároveň mají podporu rovnoměrně rozmělněnou po celém území České republiky. V
posledních dvou volbách se žádná taková strana nevyskytla, proto se negativní
důsledky volebního systému neprojevily v takové míře jako v roce 2006, ale to
je jen shoda okolností.
Irituje
mě pravidlo uzavíracích klauzulí pro koalice. Úplně z toho čiší účelovost
zavedení v době opoziční smlouvy proti tehdejší Čtyřkoalici. Navíc to
neumožňuje vytvářet transparentní koalice menších stran
Český volební systém
by měl fungovat poměrněji, aby každý dostal, co mu náleží, když už přímo naše
ústava jako jedna z mála v Evropě zakotvuje poměrný volební systém.
LIDOVÉ
NOVINY: Má smysl celostátní uzavírací klauzule?
ANTOŠ: Určitě ano,
protože bez ní by mohla uspět i regionální uskupení, k proniknutí do sněmovny
by stačilo jen pár procent v jednom kraji. To by se mohlo podařit řadě stran a
taková fragmentace sněmovny by byla naprosto nežádoucí. Například senátor Ivo Valenta
je velmi populární na Uherskohradišťsku a jistě by dokázal s nějakou stranou
získat pár poslaneckých křesel za Zlínský kraj.
Irituje
mě ale pravidlo uzavíracích klauzulí pro koalice (dvě strany v koalici musí
překonat desetiprocentní práh, tři 15procentní, čtyři a více 20procentní –
pozn. red.). Úplně z toho čiší
účelovost zavedení v době opoziční smlouvy proti tehdejší Čtyřkoalici. Navíc to
neumožňuje vytvářet transparentní koalice menších stran, takže se to obchází
pomocí toho, že lidé z různých stran kandidují na jedné kandidátce.
LIDOVÉ
NOVINY: V Česku stále volíme jako před mnoha desítkami let, neexistuje možnost
internetového a dokonce ani korespondenčního hlasování. Bylo by to namístě
změnit?
V
Estonsku lze po internetu volit už asi deset let a funguje jim to velmi pěkně,
ale ke zvýšení volební účasti to bohužel nevedlo
ANTOŠ: Je dobře, že
se o tom diskutuje. Internetové volby se nabízejí jako jedno z řešení problému,
že ve všech demokratických zemích v uplynulých 30 letech klesala volební účast.
Je ale třeba říct, že v Estonsku lze po internetu volit už asi deset let a
funguje jim to velmi pěkně, ale ke zvýšení volební účasti to bohužel nevedlo.
Internetové volby
jsou každopádně až poslední krok na dlouhé cestě. A my nejsme v elektronizaci
veřejné správy nyní ani tam, kde byli Estonci v roce 2000, kdy začali o
internetových volbách poprvé vážně uvažovat. Nutnou podmínkou jsou rozšířené
občanské průkazy s elektronickým čipem, o které si dnes sice lze zažádat, ale
vzhledem k praktické nevyužitelnosti čipu to skoro nikdo nedělá.
Nemáme ani
centralizovaný registr voličů, takže pokud chcete volit mimo trvalé bydliště,
musíte si vyřídit voličský průkaz. Je o to překvapivě velký zájem, v
prezidentské volbě jich bylo vydáno asi sto tisíc. A dalších několik procent
lidí by jistě volit chtělo, ale odradila je tato administrativní překážka.
Spíše než na snění o elektronických volbách bych se proto soustředil na
elektronizaci administrativního zázemí voleb.
LIDOVÉ
NOVINY: A korespondenční hlasování?
ANTOŠ: To se dá
zavést snáze, řada zemí to umožňuje. Omezil bych to ale jen na občany žijící v
zahraničí nebo na lidi hospitalizované v nemocnici a podobně. Pokud bychom to
umožnili všem, neuvěřitelně by to usnadnilo nekalé praktiky, jako je kupování
hlasů. Už by nebylo třeba svážet voliče mikrobusy do volebních místností a
navíc by nikdo neměl šanci se o nakupování dozvědět.
Ale určitě méně zmanipulovatelné, než korespodenční. Viz poslední zkušenost z Rakouska při volbě jejich prezidenta.
OdpovědětVymazatV Rakousku se všechny volby konají jen jeden den,a to v neděli
OdpovědětVymazatAno, a když nevyjde požadovaný výsledek, tak se druhý den sečtou "správně" korespodenční hlasy a to by v tom byl čert, aby to neklaplo jak má.
VymazatJako zapisovatel volební komise se zúčastňuji voleb od roku 1981 a nikdy jsem nepostřehl snahu cokoli upravovat podle potřeby. Právě v roce 1981 byly volby zvlášť zabezpečeny, nesměla volební komise opustit volební místnost ani v noci, což dvakrát kontrolovala bezpečnost.
Vymazat