Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

čtvrtek 9. července 2020

Srážka vlaků na trati bez semaforů

U Perninku se čelně srazily vlaky. Nejméně dva lidé zemřeli a zraněných jsou desítky. Ačkoli zatím není znám důvod srážky, čili věčně ohraná písnička „strojvedoucí přehlédl návěstidlo“.
Odpověď SŽDC v kostce:
a) na zabezpečení nejsou peníze
b) zabezpečení znamená snížení propustnosti tratě.

Šéf Správy železnic, Jiří Svoboda, ostatně potvrdil, že trať u Perninku má nejnižší stupeň zabezpečení. „Žádnou zabezpečovací techniku takováto trať nemá, vše je postaveno na lidském faktoru – konkrétně komunikaci mezi dispečerem a strojvedoucím. Ten má vždy ohlašovací povinnost o tom, kde se nachází a případně, zda může odjet,“ vysvětlil.

Správa železnic jako obvykle se k nehodě nehlásí, z její strany je všechno zajištěno předpisy (často nesmyslnými). Dříve byl v každé stanici výpravčí, který na trať vlak nepustil, pokud se nepřesvědčil, že je volná.

Jak je možné, že když jde o ochranu ekonomického růstu, najednou se ty peníze najdou? A všechno taková pěkná zaokrouhlená čísla, klidně až bilion korun?

Proč na těch nejméně zabezpečených tratích není nainstalováno alespoň provizorní, levné, technicky sice ne dokonalé, přesto nějaké zabezpečení?

Již okolo roku 1885 si Thomas Edison nechal patentovat indukční systém, který nazýval "sarančová telegrafie". Umožňoval přenos telegrafických signálů "přeskokem" na krátkých vzdálenostech mezi jedoucím vlakem a dráty, které byly nataženy souběžně s kolejemi. Čelní srážce vlaků u Perninku mohl takový systém předejít. Proč tohle nemají povinně všechny tratě? Už 140 let je to známá technologie, de facto kus drátu!

Čelní srážce mohla předejít také GPS aplikace nainstalovaná v mobilech obou strojvedoucích. Podobně jako aplikace chytré karantény, která detekuje v okolí osoby s covidem, tak tahle mohla detekovat blížící se vlak. Proč tam aspoň taková aplikace není, když má dneska mobil i tříleté dítě? (Ale to bychom se taky mohli ptát, proč tyhle aplikace musí vždycky naprogramovat nějaká velká firma za půl miliardy, když to zvládne parta ajťáků přes víkend?)

Kolik lidských životů bylo kvůli přehlédnutému návěstidlu ztraceno od roku 1880? Je to méně nebo více než kolik zkosil covid? Proč se to řeší tak vlažně?

ČD: "Přehlédnutí návěstidla nebo nerespektování návěstního znaku je jasným příkladem vlivu lidského faktoru na bezpečnost železniční dopravy. Problém respektování návěstidel se v železniční zabezpečovací technice řeší prostřednictvím vlakového zabezpečovače. Jedná se o zařízení, jehož jedna (stacionární) část je součástí pevné železniční infrastruktury a  druhá (mobilní) je součástí vozidla."

Tentokrát příčinou nebylo přehlédnutí návěstidla, nýbrž to, že tam žádné návěstidlo nebylo. Trať tohoto "zabezpečení" typu D3 totiž plně spoléhá na lidský faktor. (Strojvedoucí si spletl den v týdnu. Stane se.)

Žádné komentáře:

Okomentovat