Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

neděle 6. července 2014

Bývalo léto, horké léto. Zahradníček vzpomíná.

Bylo mi doporučeno, abych změnil název svých příspěvků, když jako skladník jsem skončil už před 23 lety. Tak tedy: "Zahradníček vzpomíná." Nikdy jsem to nepočítal, kolikrát jsem vzpomínal a psal. Když jsem se dozvěděl, že 39 krát, tak jsem skoro omdlel. Pak jsem si uvědomil, že už si asi na nic nového nevzpomenu a budu se opakovat. Kopie starších příspěvků se mi ztratily někde v počítači. A hledat na internetu je pro mne moc pracné.

Tentokrát vzpomínám na vesnické léto a prázdniny. Tenkrát na konci čtyřicátých a na začátku padesátých let to bylo hodně pobytu u vody a v přírodě, a také hodně práce na polích a na loukách. Vesnické děti musely pomáhat od nejútlejšího věku.

Když příbuzní z Prahy přijeli pomáhat při žních, přivezli sebou kluka nějakých známých, aby se na venkově zotavil, hlavně pořádně najedl. Pro příbuzné, kteří pocházeli z venkova, bylo samozřejmostí trávit dovolenou na místě, odkud pocházeli. Z větší části to byla dovolená pracovní, z menší části rekreační, houbaření, rybaření, koupání. Zásluhou obětavosti těchto lidí se daly sena, žně a sklizeň brambor zvládnout a dodávky splnit. Většina zemědělské čeledi utekla po roce 1945 do pohraničí a nová se těžko sháněla. Když se sehnala, byla po roce 1948 nahnána do fabrik.

Ten kluk z Prahy - to byla tragikomedie. Byl starší než já asi o 4 roky a všemu se divil a všemu rozuměl. Co ten za týden utrpěl úrazů, to já neutrpěl za celý rok. Hlavně domácí zvířata ho nesnášela. Proč, to si dodnes nedovedu vysvětlit. A mouchy a komáři ho cítili na dálku. Tím že si pupínky po bodnutí škrábal, vypadal na rukách a nohách jako by přežil neštovice.

Hned první den ho poškrábala kočka, která předtím nikomu neublížila, i kdyby jí tahal za ocas. Další den ho klovl do nohy houser. Před kohoutem utekl na půdu a z vikýře napodoboval kokrhání kohouta a kdákání slepic. Ovšem jen do chvíle než nad ním začal bzučet sršeň. To sjel po žebříku dolů, přičemž si roztrhl košili a odřel záda.  Potom se na něj sesypala hranice dřeva. Když viděl, že všichni kluci ve vsi chodí pořád bosí, tak také zul botky a vydal se s námi na pole. Přešel bosý po strništi tak 5 asi metrů. Zatímco my jsme strniště nevnímali, byl to pro nás jen trošku drsnější koberec, on skučel jako přivázaný pes. Chodidla měl skutečně rozpíchané do krve. Přinesli jsme mu dřeváky, které některý dospělý nechal na kraji pole a poslali jsme ho do rybníka, aby si krev omyl. Sotva vlezl do vody, rozřízl si nohu asi o sklo nebo ostrý kámen. Přitom v tom místě chodily do vody denně desítky lidí a nikomu se nikdy nic nestalo. V neděli ho odvezli do Prahy. Myslím, že na zotavování na čerstvém vzduchu nikdy nezapomněl.
Zahradníček Josef

Žádné komentáře:

Okomentovat