Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

úterý 12. listopadu 2013

Čeští marxisté vyznávají Frankfurtskou školu marxizmu?

Gyorgy Lukács, ideolog maďarské sovětské republiky vzniklé pod vedením Bely Kuna v březnu 1919, založil v roce 1923 spolu s německými komunisty ve Frankfurtu nad Mohanem Institut marxismu; vzorem jim byl Marx-Engelsův institut v Moskvě. Tento institut je dodnes znám jako Frankfurtská škola.

Obecné axiomy Frankfurtské školy:

1) Pro staré marxisty byl nepřítelem kapitalismus, pro nové jím je celá euroamerická kultura.

2) Pro staré marxisty bylo cestou k moci násilné svržení režimu, pro nové marxisty je cesta k moci nenásilná a vyžaduje desetiletí trpělivé práce.

3) Staří marxisté se mýlili, když za rozhodujícího činitele revoluce považovali dělnickou třídu. Pro nové marxisty tímto činitelem bude osvobozená střední třída.

4) Aby vznik komunistické společnosti probíhal klidně a nenásilně, musí nejprve dojít k totálnímu osvobození člověka. To znamená zbavit ho všech pout a svazků, do nichž ho zasadila evropská kultura.

K tomu účelu je nezbytné:

a) Zrušit náboženství, zlikvidovat církve a náboženské společnosti. Toho lze dosáhnout například označováním věřících za primitivní nevzdělance a docílit toho, aby se styděli svou víru v Boha veřejně přiznat. Kromě toho je třeba neustále připomínat zločiny, inkvizice a zároveň vytlačovat z paměti zločiny leninismu nejen v Rusku, ale i v dalších komunistických zemích.

b) Zrušit národy. Toho lze dosáhnout potlačováním národního cítění lidí, označování vlastenectví za šovinismus, diskreditovat a znevažovat čest těch, kteří kritizují výstřelky skupin obyvatelstva proti evropské kultuře a podle konkrétních případů označovat tyto kritiky za fašisty, rasisty, xenofoby a podobně.

c) Zrušit rodinu. V tom Frankfurtská škola doslova převzala názory Lukácsovy, které jsem již zmínil. Navíc je doplnila o nabádání dětí, aby hned jak dospějí, přerušily styky s rodiči a zbavily se tak pout, jimiž je se staromódními rodiči svázala evropská kultura. Ostatně přerušení těchto svazků je přirozené, neboť takto si počínají i zvířata.

Frankfurtská škola vytvořila „vědeckou“ kritickou teorii spočívající v destruktivní kritice veškeré euroamerické: křesťanství, kapitalismu, autorit, morálky, tradice, sexuálních zábran, loajality, vlastenectví, národního uvědomění, vlastnictví a dědictví majetku, etnocentrismu, konvencí a konzervatismu.




Žádné komentáře:

Okomentovat