Živnostníci
obcházejí placení daní. A nejen v české kotlině, ale všude, kde je placení dáno
zákonem. Finanční správy usilovně s tím bojují. Vymýšlí se různé zákony a
předpisy, ale podezření, že daň z přidané hodnoty, z obratu, ze zisku atd.,
není řádně zaplacena, je pořád velké. Většinou oprávněné. Českému ministerstvu
financí takto prý za rok uniká více než 8 miliard korun.
Povinnost
vydávat účtenky ke každému nákupu a při každé poskytnuté službě je sice dána,
ale je těžko kontrolovatelná. Dříve, a možná i dnes, snad každý, kdo navštívil
menší autoservis, při placení se setkal s dotazem kolik chce zaplatit.
Například: "S účtenkou za 1.000, bez účtenky za 500?" Odpovědí byla jistě druhá možnost. Kdo by
kvůli účtence vyhazoval takovou částku?
Na velkých nádražích
dříve stávali u vchodů na nástupiště kontroloři, kteří kontrolovali cestující,
aby se nikdo bez jízdenky či vstupenky na nástupiště nedostal. Nejen tam, ale i
ven. Při příjezdu vlaku byli vycházející cestující kontrolováni, zda necestovali
načerno. Kdo při východu z nádraží neměl jízdenku, mohl dostat pokutu jako od
revizora ve vlaku. Něco podobného
zavedli v Chorvatsku a Itálii u všech nákupů. Kdo při východu z obchodu nemá
účtenku, dostane pokutu, stejně tak prodávající.
Ještě je hodně
obchodníků či řemeslníků, kteří pokladny nemají nebo je mají jen pro svou orientaci. Pro ně napsat
účtenku ručně není problém, ovšem jen pro zákazníka, tržba se do účetnictví
nedostane. Tam je podle finančních správ největší únik daní.
Problémy má vyřešit
internet, napojení pokladen na finanční správu. Ke každému zboží, které
zákazník koupil, musí mít účtenku, která je evidována i na finanční správě. V Itálii namátkově obchody a řemeslnické provozy
navštěvují policisté, kteří u východů kontrolují vycházející zákazníky,
zda mají účtenku. V Chorvatsku se povinnými účtenkami řeší i další
podnikatelský nešvar, jímž je neplacení sociálního pojištění za zaměstnance.
Mimo vyúčtování nákupu musí proto zákazník či kontrolor mít možnost na účtence přečíst výšku
vybraného DPH, daňový kód pokladny, čas vydání účtenky, logo ministerstva
financí, název firmy a jméno prodavače. První rok po zavedení tohoto opatření
se v Chorvatsku zvýšil výběr daní o 48 procent. A to Chorvatsko zavedlo výjimky
pro malé obchodníky a zemědělce prodávající přímo své produkty zákazníkům.
O zavedení
elektronické evidence tržeb usilují ministerstva financí v České republice a na
Slovensku. Zatímco na Slovensku se řeší technické problémy, v ČR jsou spíše
problémy politické. Ministr financí Babiš musí slevovat ze svých návrhů, už
byla dojednána výjimka pro řemeslníky (kvůli přenosným pokladnám s mobilním
internetem a tiskárnám), očekávány jsou další protesty.
Žádné komentáře:
Okomentovat