Z průzkumu, který zveřejnila EU, vyplývají i tyto trendy:
* Evropané přikládají zemědělství stále větší význam. Spolu s rozvojem venkovských oblastí je považují za „velmi významný“ faktor pro budoucnost (53 %, tj. o 7 % více než v roce 2009). Absolutní většina se rovněž domnívá, že je důležité v Evropské unii zajistit různorodost zemědělských systémů a potravinářských výrobků.
* Evropané přikládají zemědělství stále větší význam. Spolu s rozvojem venkovských oblastí je považují za „velmi významný“ faktor pro budoucnost (53 %, tj. o 7 % více než v roce 2009). Absolutní většina se rovněž domnívá, že je důležité v Evropské unii zajistit různorodost zemědělských systémů a potravinářských výrobků.
*
Více než 80 % Evropanů podporuje klíčové cíle
SZP, ať už jde o zajištění dodávek potravin, o vyváženější rozvoj
venkovských oblastí nebo o podporu mladých zemědělců.
*
Podpora se ještě zvyšuje, pokud se jedná o hlavní směry, které reforma
předkládá: 91 % z respondentů (+4 %) vnímá pozitivně závislost finanční podpory na dodržování postupů příznivých pro
životní prostředí („ekologizace“). Spravedlivější a cílenější přidělování
podpory vnímá kladně 92 % občanů (tj. o 4 % více než v roce 2009).
* Většina občanů EU souhlasí s podporou zemědělcům
i s podílem, který tato podpora představuje v rámci rozpočtu EU. Výši podpory
zemědělcům totiž považuje za odpovídající 45 % respondentů a 26 % ji pokládá za
„příliš nízkou“ (a 13 % má za to, že je „příliš vysoká“).
* 91 % Evropanů soudí, že je důležité podporovat zranitelné zemědělské podniky, pokud se vypořádávají s klimatickými, hygienickými a hospodářskými
potížemi, a takřka polovina občanů považuje dokonce tuto zásadu za „velmi
významnou“
(48 %).
*
Většina Evropanů (61 %) si je vědoma, že příjmy v zemědělství jsou nižší než
příjmy v ostatních hospodářských odvětvích.
*
Pokud jde o informovanost spotřebitelů, je z průzkumu patrné, že Evropané velmi dbají na kvalitu potravin, jako
např. mléka a některých druhů masa, a že mají velké nároky v oblasti
vysledovatelnosti. Většina z nich (53 %) je dokonce ochotna vydat z peněženky o
něco více peněz, pokud jsou informace o původu produktů uvedeny na
etiketách.
Žádné komentáře:
Okomentovat