Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

středa 7. května 2014

Metro změnilo Prahu. Skladník vzpomíná.

Ministr školství Chládek oznámil, že domácí vyučování starších dětí nedovolí. Okamžitě se ozvaly protestní hlasy argumentující geniálními dětmi, které prý jsou v běžné škole nuceni k průměrnosti.

Ačkoli s mnohými činy (či zločiny), které napáchal starý Nejedlý na české kultuře a školství, nesouhlasím. Povinnou školní docházku naopak považuji za dobré rozhodnutí. Ostatně tu zavedla už Marie Terezie. Ona škola není jen vyučování a život v kolektivu. Je to výchova k denní práci. Návyky z mládí se přece nedají zapomenout.

Také jsem poznal několik tzv. geniálních spolužáků z doktorských rodin, kteří dokázali zpaměti odříkat učebnice. Přitom neuměli nakreslit barák či udělat kotrmelec. V praktickém životě se neuplatnili, tam naopak vynikli ti, kteří propadali.

Domácí vyučování není asi o genialitě dětí, ale o lenosti rodičů. Denně vypravovat dítě do školy vyžaduje časné vstávání a trochu námahy. Venkovské školy se potýkají s nedostatkem žáků, protože rodiče je tam neposílají, ale vozí je do městských škol. Aby prý měly ostré lokty.

Povinná školní docházka v socialistické škole bývala také příprAvou na povinnou vojenskou službu. Jak dnes by si tam doma vzdělaní a vychovaní sobci počínali. Narukoval jsem do čs. armády s jedním dobrým hochem, který ovládal několik jazyků, biologii a další obory, ale manuální práce pro něj byla španělskou vesnicí. Nešťastný člověk. Přiznal, že doma nic nedělal, že vždy měli na domácí práce hospodyni (50. léta). Najednou musel stlát postel, čistit boty, prát onuce či přišívat knoflíky. Výsledek žalostný. To byla pastva pro hlasivky poddůstojníků. Na konci přijímače se zhroutil. Poslali ho jako tělesně i psychicky nemocného do civilu.

Tento týden se v Praze oslavuje zahájení provozu pražského metra a napojení Nuselského mostu na dálnici do Mirošovic. Hned první týden po uvedení metra do provozu jsem měl možnost se v něm svézt. Stačilo  u vchodu vhodit korunu a jít dolů. Na první českou dálnici jsme byli pyšní především my na jihu od Prahy. Byla otevřena v roku 1971. Pro jiné kraje neměla význam. Tím to skončilo. Dnes mají dálnici skoro všechny kraje, ale jih končí pořád u Mirošovic.


Stavba metra patřila do období, které moc změnilo Prahu. Hlavně tu poblíž Hlavního nádraží. Pohledem na mapu starou a novou se sice moc změn nezjistí. Ještě v 60. letech byla před Hlavním nádražím obyčejná dlážděná ulice s chodníky, po kterých se chodilo na Václavské náměstí. Jezdily tudy tramvaje, vlevo bylo autobusové nádraží pro dálkové autobusy atd. Metro, asfalt na ulicích, betonová sídliště - Praha za normalizace moc zhrubla. A polistopadová honba za velkými penězi jí tu starou jemnost nevrátila.
Zahradníček Josef.

Žádné komentáře:

Okomentovat