Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

středa 15. července 2015

Nízká cena mléka trápí i české zemědělce.

Zástupci chovatelských svazů, odbytových organizací, Agrární komory ČR a Zemědělského svazu ČR se v úterý na krizovém štábu dohodli, že připraví plán marketingové kampaně na podporu pití mléka. Důvodem nespokojenosti zemědělců jsou aktuální velmi nízké ceny mléka, jež činí celé významné agrární odvětví ztrátovým.

„Máme nižší výkupní cenu, než je třeba v Německu, a přitom se u nás německé výrobky prodávají levněji než české. Tady asi není něco v pořádku,“ argumentoval předseda Zemědělského svazu ČR (ZS) Martin Pýcha.

Upozornil, že produkce mléka se nedokáže přizpůsobit poptávce tak pružně a rychle jako jiné druhy výrob. Jak dodal, „dojit se musí každý den a stáj nelze jednoduše zavřít“.

V současnosti se podle ZS litr mléka v ČR vykupuje za 7,30 koruny, výrobní náklady ale dosahují 8,50 až 8,80 Kč za litr. Nerovnováhu na trhu zvýšilo embargo Ruska na dovoz potravin a zrušení mléčných kvót v EU. Chovatelům dojnic vadí i nečinnost Evropské komise, požadují mj. zvýšení intervenčních nákupních cen.

Ministerstvo zemědělství hodlá na rok 2016 vypsat nové dotační programy, které by měly pomoci producentům i zpracovatelům mléka. Jejich konečnou výši bude muset schválit Evropská komise.

MZe zvažuje také vypsání tendru od Správy státních hmotných rezerv na nákup 3500 tun sušeného mléka.

Žádné komentáře:

Okomentovat