Kalifornský designér Stephen Heckeroth zasvětil většinu života hledáním alternativ k fosilním palivům ve strojích. Čtyři desítky let vyvíjel dopravní prostředky poháněné sluneční energií. Nedávno se zaměřil také na zemědělské traktory.
K řešení elektrického pohonu traktorů ho přiměla skutečnost, že v traktorech se těžké akumulátory uplatní lépe než v automobilech, jejichž konstrukce kvůli velké váze se příliš prodražuje. V roce 2012 Heckerothova společnost Solectrac Inc.vyvinula traktory poháněné pouze elektrickou energií. O pět let později přišly první dva modely elektrických traktorů této firmy na americký trh. Jednalo se o nejlevnější elektrické traktory v USA.
Heckeroth říká, že jeho traktory jsou šetrné k klimatu, tiché a mnohem účinnější než konvenční modely. Dokázal už zemědělcům v Severní Americe mnoho traktorů prodat, ale není stále spokojen s tím, že elektřina na naftu nestačí. Na zavedení systému Solectrac při vlastních interpretacích elektrických traktorů pracuje řada dalších společností, jako jsou Motivo Engineering, John Deer a další.
Všichni experti na zemědělské stroje se shodují v tom, že ekologická varianta traktorů je sice správná, ale doposud v praxi nepoužitelná. Traktory na elektřinu nejsou schopny pracovat po celou směnu na plný výkon, ani nejsou schopny měnit hustotu výkonu jako dieselové motory. Zatímco nádrž dieselového traktoru při plné zátěži traktoru vystačí na 10 až 12 hodin práce, traktory poháněné elektřinou vydrží maximálně 3 hodiny, přičemž postupně klesá výkon.
Heckeroth tvrdí, že akumulátory v jeho traktorech vydrží až 6 hodin, v závislosti na zatížení. Místo dobíjení vybitých akumulátorů po 3 hodinách je vymění za nabité. Akumulátory elektrické energie jsou problémem už více než 100 let. Jejich kapacitu se bez zvýšení váhy nedaří zvýšit. Zatím se traktory poháněné elektřinou z baterií nejvíc osvědčily při nárazových pracích v halách a sklenících. Prodávají se za 45.000 dolarů (1,113.000 Kč), což je cena o 30 procent vyšší než cena běžných traktorů poháněných naftou. Heckeroth také tvrdí, že nezájem farmářů o traktory na elektřinu vyplývá z dlouhodobých tradic. Staří farmáři prostě mají tradiční odpor k všemu novému. Doufá, že nová generace, která je nakloněna ochraně klimatu, zavrhne dieselové motory a vrhne se na elektřinu.
Žádné komentáře:
Okomentovat