Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

středa 12. června 2013

Papež František: "Ukončete uctívání zlatého telete!"

Papež František žádá, abychom se odvrátili od kultu uctívání zlatého telete. To ale ještě samo o sobě nevyřeší krizi. Od církve se očekává víc. Například fundamentální kritika politiky státního zadlužování, nebo kritika úroku a lichvy. Tím by se ale papež mohl stát neoblíbeným.


Papež František se přihlásil s drsnou kritikou současného kapitalismu. Ve čtvrtek řekl při audienci ve Vatikánu toto:

"V dnešní době musí lidé bojovat, aby mohli žít a často aby mohli žít nedůstojným způsobem. Jedna z příčin této situace spočívá dle mého názoru v našem vztahu k penězům a v tom, že respektujeme jejich moc nad našimi životy a nad životem naší společnosti. ...Uctívání zlatého telete z dávných časů nalezlo svůj model v podobě kultu peněz a diktatury ekonomiky. Rozsáhlá finanční a hospodářská krize tyto rozpory ještě zdůraznila a především redukovala člověka a jeho lidskou perspektivu pouze na deficitní představu jedince - konzumenta.

Co je ještě horší, že se dnes pohlíží na člověka stejně jako na konzumní zboží, které je možné využít a zase odhodit. Zahájili jsme epochu "vezmi a odhoď". Tato tendence, která je podporována, se odehrává jak na úrovni jedince, tak na úrovni celé společnosti. V těchto případech je solidarita - poklad chudých, považována za něco kontraproduktivního k logice světa financí a ekonomiky.

Zatímco příjem minority exponenciálně narůstá, musí jí tento nárůst zaplatit většina. Tato nerovnováha vyplývá z ideologií, které považují trhy a finanční spekulaci jako něco objektivně daného, absolutně autonomního a současně zpochybňují právo státu na kontrolu.

Byla vybudovaná nová, neviditelná a mnohdy virtuální tyranie. Tyranie, která vytváří své vlastní asymetrické a neodvolatelné zákony a pravidla. Nadto zbavuje politika státního zadlužování a úvěrová politika země možností se ekonomicky rozvíjet a obyvatelstvo je zbavováno skutečné kupní síly. K tomu se připojuje celosvětově rozšířená korupce a egoistické úniky od placení daní, které nabralo celosvětově nových dimenzí.

Touha po moci a majetku se stala neomezenou.

Je potřeba reforma financí podle etických principů, která následně umožní reformu ekonomiky, ze které budou profitovat všichni. 
K tomu je ale nezbytná odvaha ke změně postoje politicky odpovědných činitelů. Proto je vyzývám, aby přijali tento úkol s rozhodností a s dlouhodobou vizí, s ohledem na jejich zvláštní situaci.

Peníze tu jsou proto, aby sloužily, nikoliv aby vládly!"

Poselství papeže Františka je pozoruhodné. Vyzývá k solidaritě bez ohledu na vlastní egoistický užitek a k návratu k etice ve finančním a ekonomickém světě, který se musí vztahovat k člověku. Zdá se, že papež František bere vážně roli církve jako hlásné trouby chudých. Ovšem plošná kritika kapitalismu ještě není řešením krize. Neboť kritiku "neetického chování" by měl papež podle německých komentátorů rozšířit ještě expressis verbis na politické a společenské struktury.

Katastrofa nebude totiž odvrácena tím, že budou démonizovány peníze. Jde o systémovou otázku, především jak a čemu má sloužit ekonomika ve 21.století a o zásadní společenský obrat a odvrácení se od současného klišé - chápání politiky jako levicové nebo pravicové. Jde totiž už o přežití našeho druhu.

Intelektuální německé katolické vysokoškolské společenství a další křesťanské iniciativy v zahraničí se těmito otázkami vážně zabývají a přicházejí s radikálními návrhy, které v českých kalných vodách najdou prozatím těžko své zastánce. Nicméně tyto návrhy představíme na stránkách e-republiky, poněvadž jsou to myšlenky, které mohou přispět výrazně k celospolečenské debatě.

Zdroj: DWN, Radio Vaticana

Žádné komentáře:

Okomentovat