Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

úterý 11. června 2013

Polské potraviny pořád víc ovládají český trh.

Čeští odběratelé chtějí po polských potravinářských společnostech výrobu co nejlevnějších produktů, zatímco kvalita pro ně není až tak podstatná. V některých případech jde o tak extrémní požadavky na cenu výrobku, že už ani polské firmy nejsou schopny takové jídlo vyrobit.

Do ČR přitom každoročně míří polské potraviny za miliardy korun. Jejich dovoz rychle roste - od roku 2000 stoupl více než čtyřnásobně. Loni hodnota dovezeného zboží i přes řadu zpráv o nekvalitních potravinách přesáhla rekordních 20 miliard korun. A letos dovoz dál roste. Od ledna do března se do ČR dovezlo například celkem 26 714 tun drůbežího masa, což je o 13 procent více než ve stejném období loňského roku. Z Polska mířilo 12 142 tun, tedy 45 procent dovozu.

Cena je pro české obchody pořád tím nejzákladnějším požadavkem. Čím levnější, tím lépe. A na druhou stranu, konkurence potravinářských firem v Polsku je obrovská a některé společnosti jsou ochotny pro zisk taky udělat hodně a občas něco ošidit.


Poláci mají v obchodech výraznější zastoupení tuzemských výrobců. Polské řetězce obecně prodávají šedesát až osmdesát procent výrobků z tamní produkce, což je v regálech obchodů vidět velmi výrazně. O takovém podílu tuzemských potravin v českých obchodech si čeští potravináři mohou nechat jenom zdát. Oficiální statistiky o podílu domácích potravin v českých obchodech neexistují.

Žádné komentáře:

Okomentovat