Čeští odběratelé chtějí po polských potravinářských
společnostech výrobu co nejlevnějších produktů, zatímco kvalita pro ně není až
tak podstatná. V některých případech jde o tak extrémní požadavky na cenu
výrobku, že už ani polské firmy nejsou schopny takové jídlo vyrobit.
Do ČR
přitom každoročně míří polské potraviny za miliardy korun. Jejich dovoz rychle
roste - od roku 2000 stoupl více než čtyřnásobně. Loni hodnota dovezeného
zboží i přes řadu zpráv o nekvalitních potravinách přesáhla
rekordních 20 miliard korun. A letos dovoz dál roste. Od ledna do března se do
ČR dovezlo například celkem 26 714 tun drůbežího masa, což je o 13 procent více
než ve stejném období loňského roku. Z Polska mířilo 12 142 tun, tedy 45
procent dovozu.
Cena je
pro české obchody pořád tím nejzákladnějším požadavkem. Čím levnější, tím lépe.
A na druhou stranu, konkurence potravinářských firem v Polsku je obrovská a
některé společnosti jsou ochotny pro zisk taky udělat hodně a občas něco
ošidit.
Poláci
mají v obchodech výraznější zastoupení tuzemských výrobců. Polské řetězce obecně prodávají šedesát až osmdesát
procent výrobků z tamní produkce, což je v regálech obchodů vidět velmi výrazně.
O takovém podílu tuzemských potravin v českých obchodech si čeští potravináři
mohou nechat jenom zdát. Oficiální statistiky o
podílu domácích potravin v českých obchodech neexistují.
Žádné komentáře:
Okomentovat