Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

Beno Berghammer (Big Ben): Sedlák nevyhodí nic, co by se mu mohlo hodit.

pondělí 17. června 2013

Avia, další slavná česká továrna uzavírá brány.

Výroba nákladních vozů Avia v ČR končí. Rozhodla o tom mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited. Výroba se má zastavit k 31. červenci, informovala v tiskové zprávě společnost. Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, bude společnost poskytovat nadále.

Modře nákladní nabarvená Avie, kdysi obdivovaná chlouba českého průmyslu vyjela na české silnice v roce 1968  pod označením Renault-Saviem. To bylo pýchy, že konečně máme něco ze Západu. Za 20 let se stala Avie jedním z nejběžnějších vozidel na československých silnicích. Po roce 1989 byla ještě česká, takže brzy letňanskou automobilku (původně od roku 1919 letecká továrna) v roce 1995 koupila jihokorejská společnost Daewoo, která ji v roce 2006 prodala indické společnosti Ashok Leyland.

Avia podle Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů během prvních pěti měsíců letošního roku vyrobila jen čtyři vozidla a pouze doprodávala zásoby z minulého roku. Prodejní síť by údajně měla postupně zaniknout a výroba se odstěhovat do Indie k mateřské firmě. Letňanský závod by se měl zavřít a rozprodat.

Skupina Ashok Leyland sice hodlá obdobná vozidla ze svého indického závodu vyvážet téměř do celého světa, ale nikoli do zemí EU, kde platí přísnější předpisy včetně emisních norem.

Avia loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 miliónů korun, stále ale byla ve ztrátě, prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1003 auta, hranice rentability přitom je kolem 3000 vozů. Ke konci roku 2012 zaměstnávala 227 pracovníků.

Žádné komentáře:

Okomentovat