Home

Antonín Švehla: Když má sedlák, mají všichni.

sobota 25. února 2023

Chudí lidé přispívají boháčům na elektromobily

 Elektromobil střední velikosti potřebuje baterii, která váží asi 1 000 liber (500 kg) , aby dosáhl přijatelného dojezdu. Kvůli váze baterie jsou elektromobily obvykle asi o 50 procent těžší než auta na benzín, což má za následek větší poškození vozovky. Elektromobily však neplatí silniční daň, která je zahrnuta v ceně každého litru benzínu. Elektromobily by tedy měly platit silniční daně, ale dnes tyto náklady nesou řidiči benzinových vozů.

„Obnovitelné“ systémy vyžadují velké množství speciálních kovů. Baterie pro elektromobily vyžadují k dosažení vysoké hustoty energie a výkonu kobalt, nikl a lithium. Magnety ve větrných turbínách vyžadují kovy vzácných zemin, jako je neodym a dysprosium. Velké množství mědi je nezbytné pro elektrické motory, baterie, větrná a solární pole a systémy přenosu energie pro připojení ke vzdáleným větrným a solárním lokalitám. Podle Mezinárodní energetické agentury vyžaduje elektrické vozidlo asi šestkrát více speciálních kovů než benzinové nebo naftové vozidlo. Větrná turbína vyžaduje více než desetkrát více kovů než elektrárna na zemní plyn na základě dodané elektřiny. Většina těchto kovů se těží v rozvojových zemích.

Téměř 70 procent kobaltu se těží v Demokratické republice Kongo . Indonésie produkuje více než 30 procent světového niklu. Chile produkuje 28 procent mědi. Čína produkuje 60 procent kovů vzácných zemin. Tyto země čelí značnému znečištění ovzduší a vody těžbou. Dělníci v dolech také trpí špatnými pracovními podmínkami a využíváním nucené a dětské práce. Žádná cena ale zjevně není příliš vysoká pro bohaté lidi ve vyspělém světě, aby jezdili v Tesle.

Aby toho nebylo málo, Evropská unie nedávno přijala mechanismus úpravy limitu uhlíku (CBAM) . CBAM bude zdaňovat zboží z chudých zemí, které není vyrobeno pomocí nízkouhlíkových procesů. Výnosy z CBAM budou hlavním zdrojem peněz pro evropské programy zelené energie, z nichž mají v Evropě prospěch bohatí.



Žádné komentáře:

Okomentovat