Leckdo se z letošního horkého léta raduje, ale provozovatelé
hospod a restaurací to rozhodně nejsou. Vyprahlí lidé na točené pivo do hospod
zkrátka nechodí a platí to i v tradičních metropolích
zlatavého moku.
"Život se změnil
neuvěřitelně," řekne leckterý starší konzument piva, "před takovými 30 až 40 léty by
při vedrech, jako jsou letos, většina hospod byla 5 dní v týdnu na
suchu." V 70. létech
minulého století vymlouvali se hospodští (oficiálně vedoucí provozoven), že
pivovary nestačí pivo stáčet a rozvážet. Pravdou je, že tenkrát se pivo
nevyrábělo zrychleně jako v současnost a nepasterizovalo se, mělo trvanlivost
jen několik dní, takže kvalita čerstvého piva byla vyšší, hlavně u známých
pivovarů. I chuť byla různá, podle pivovaru, žádné rychlokvašené europivo bez
pěny a jednotné chuti. Hlavní příčinou nedostatku piva v hospodách asi bylo to,
že cena 10° točeného piva v hospodě IV. cenové
skupiny (což bylo 90% vesnických hospod) byla stejná jako piva lahvového, tj. 1,70 Kčs. Ve městě i na vesnici každý si raději zašel na čerstvě naražené točené, i ti, kteří v jiném období do
hospody nevkročili. Večer po příjezdu pivovarského auta v hospodách nebylo k hnutí. I když hospody, hlavně vesnické, zápolily s nedostatkem
piva, letní období jim zpravidla splnilo plán tržeb za celý rok.
Současné léto v hospodách vypadá úplně jinak.
Do hospod chodí už jen stálí zákazníci a štamgasti, kteří mají svou míru,
ostatních hostů spíš ubylo. Více hostů bývá mezi sedmou a devátou, nejslabší
návštěvy jsou o víkendech. Piva se víc než v jiných obdobích roku nevytočí,
tvrdý alkohol v pařácích nejde na odbyt skoro vůbec. O něco vyšší je odbyt
nealkoholických nápojů. Velkou roli hraje cena, lahvové se dá v supermarketu koupit za
čtvrtinu ceny točeného.
Drtivá
většina hospod letos přes prázdniny nijak neupravila svou otevírací dobu a
navíc pro hosty otevřela předzahrádky nebo venkovní sezení. Spousta hostinců
dokonce nabízí i možnosti rezervace pro nejrůznější oslavy a soukromé
akce, kdy jsou i ochotni se otevírací dobou přizpůsobit svým hostům.
Přesto se už všichni provozovatelé těší na podzim. Právě v tomto ročním
období, a pak také na jaře, se jim nejvíc daří. (M.V.)
Žádné komentáře:
Okomentovat